MINITEST: MITSUBISHI PAJERO
STOREGUTT
2004-modellen av Mitsubishi Pajero har fått en del viktige forbedringer.
Kryssede armer og solid kraftanstrengelse må til |
Vår prøvekjøring foregikk delvis på glatte veier, og der fikk i alle fall de to førstnevnte bevist sin fortreffelighet. I Pajero har du mulighet til å velge mellom fire former for kraftoverføring: To ulike lavserie-4WD, ren bakhjulstrekk og det mest aktuelle systemet for vanlig vinterkjøring: Permanent 4WD med normal girutveksling.
Med den bakerste seteraden i garasjen |
Pajero ser svær ut, er svær og aller viktigst: Den kjennes svær når du sitter bak rattet. I realiteten er den ikke noe større enn konkurrenter som f.eks. Toyota Landcruiser og Volvo XC70 D5. Problemet for Pajero er at den føles vesentlig mer uhåndterlig fra førerplass enn blant annet disse to konkurrentene.
Det skyldes i hovedsak to ting: Styringen er veldig treg, dessuten krenger og understyrer Pajero betydelig ved moderate hastigheter. I dette tilfellet dreier det seg ikke om journalister på høyoktan - selv i en vanlig rundkjøring må du gi Pajero en ekstra sveiv på rattet.
I motorrommet jobber en 3,2-liter firesylindret turbodiesel. 165 hk og 373 Nm ved 2000 o/min er de vitale data. Vår testbil var utstyrt med en relativt velsjaltende femtrinns automatkasse, men som man vil se av testdataene uteblir den store dynamikken, selv om Pajero trår vannet omtrent like effektivt som Toyota Land Cruiser.
Det er lite å utsette på utstyrsnivået og standarden i førermiljøet. |
I lave hastigheter er det fremfor alt motoren som gjør seg bemerket. Ikke går den særlig kultivert, men også dieselknatringen er irriterende til stede. Ute på landevei får motoren selskap av vei- og transmisjonsstøy, i motorveifart begynner også vindstøy å blande seg inn.
Mitsubishi Pajeros beste side er den nesten uknuselige auraen av soliditet som bilen omgir seg med. Du behøver ikke kaste mer enn et blikk på den for å forstå at den ikke gjør det minste forsøk på å menge seg med mer urbane og prestisjepregede SUV'er. Du skal bare være trygg på at det er nettopp slike egenskaper du trenger, for i tilfellet Pajero er kompromissene merkbare når det gjelder veiegenskaper, manøvrerbarhet, ytelse og støy.
Mitsubishi Pajero GLS 3,2 Di-D Automat Motor: R4, 3200 cm3 Ytelse: 165 hk - 3800 o/min Dreiemoment: 373 Nm - 2000 o/min Dekkdimensjon: 265/70 R16 Egenvekt: 2125 kg Bagasjerom: 415 liter Forbruk EU-mix: 1,01 l/mil 0-100 km/t, fabrikk: 13,8 sek Toppfart, fabrikk: 170 km/t Pris: 709 000 kroner
|
Denne saken ble første gang publisert 09/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.