TEST: SUZUKI M 1800R INTRUDER
Stor nok
Alle fabrikker med kubikkambisjoner må ha en sporty gigantcruiser på programmet. Suzuki har også ambisjoner i den retning. M 1800R Intruder heter nyheten – og den er stor!
KOMPAKT OG STERK: Tross 1800 kubikk, har Suzuki klart å lage en kompakt cruiser med smidige egenskaper. I motsetning til mange andre store V-twin-cruisere, byr M 1800R på krefter som framkaller frydefulle isninger - langt inn i ryggmargen. |
Etter at Triumph kom med sin 2,3-liters Rocket og Kawasaki med VN 2000, er det ingen som løfter øyebrynene om det lanseres en ny cruiser på 1800 kubikk. I denne tonnasjeklassen er etter hvert alt under 2000 kubikk nærmest for lettvektere å regne. Men alt er relativt. For å tekkes kubikkfolket, lanserer Suzuki en ny cruiser med 1783-kubikks V-twin-motor på 125 hester. Et sterkt innspill!
Går som rakker'n
Hvorvidt M 1800R er en cruiser slik cruiserentusiastene vil ha den - skal være usagt. Vi har nemlig hørt utsagn som spenner fra "dritstygg" til "rålekker". Selv skal vi avstå fra subjektive kommentarer rundt utseendet. Vi konstaterer bare at M 1800R er en roadsterinspirert cruiser med 240-dekk bak, grov opp ned-gaffel foran og massive sylindre i monumental V-form på midten. Finishen er gjennomført og sykkelen kompakt. Rent fysisk virker den ikke fullt så svulstig som andre cruisere i tilsvarende tonnasjeklasse.
FETT: Med 240-dekk ser den feit ut - også bakfra. |
Motoren går mykt. Selvsagt merkes stempelslagene, men de er greit dempet slik at man kommer fra opplevelsen uten varige mén. Det faktum at girkassa er smidig og clutchen lettbetjent, bidrar også til at 1800-samkvemmet er problemfritt.
Imponerende
Sammenliknet med andre kubikkcruisere, er M 1800 både lettkjørt og sterk. Fin i svingene er den også. Fast fjæring, god bakkeklaring og fin balanse gjør at man faktisk kan kjøre svært fort i svingene før det er fare på ferde.
Men alle medaljer har sin bakside og for Intruders vedkommende er det komforten. Vi vil ikke karakterisere M 1800 som ubekvem, men i sitt ønske om å gi den gode kjøreegenskaper, har Suzuki valgt et stramt fjæringsoppsett. Men slik må det antageligvis bli når man skal gi en 315-kilos kubikkmastodont det vi vil kalle sportslige kvaliteter. Selv om fjæringen slipper igjennom flere ujevnheter enn det vi er vant til på andre cruisere, synes vi Suzukis prioritering av presisjon passer godt i det sportslige helhetsbildet.
M 1800 er en imponerende sykkel. Først og fremst fordi den stiller med herlig motor og presise kjøreegenskaper. Dernest fordi den er smidig og lettbetjent. Slike kvaliteter er vi definitivt ikke bortskjemt med på store cruisere. Følgelig seiler den opp som en favoritt i klassen. Den er sterk, anvendelig og morsom. Skulle vi svi av en kvart million på en cruiser i dag, ville vi valgt M 1800. Bedre attest kan vi ikke gi den.
[email protected]
|
STORE KONKURRENTER For den som vil ha kubikk, nær sagt koste hva det koste vil, finnes det flere alternativer. Alle de japanske fabrikkene stiller med aktuelle kandidater. Dessuten frister britene med en cruisermastodont som går utenpå alt annet. Med 2,3 liters motor, er Rocket III tidenes største serieproduserte motorsykkel. |
||||||
|
||||||
|
||||||
Denne saken ble første gang publisert 03/05 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.