PRØVEKJØRT: OPEL ZAFIRA

STERKT TILBAKE

Suksessen Opel Zafira hadde gått ut på dato. Vi dro til Sverige for å prøvekjøre den nye - og likte den.

Sist oppdatert

Opel Zafira kom i 1999 og ble umiddelbart en suksess; så langt har Opel solgt 1,4 millioner Zafira verden over. Seks år på markedet er lang tid, men nå kommer det heldigvis en ny versjon. Vi har vært i Sverige og prøvekjørt den.

 

Da Zafira kom, var den førstemann hvor man kunne fjerne den tredje seteraden helt, og det kan man selvsagt også i den nye. Funksjonalitet er stikkordet når det gjelder Opels MPV. Den nye bilen er litt lengre og bredere enn forgjengeren, noe som har gitt større plass innvendig. Med fem seter i bruk er bagasjeplassen nå 645 liter - 45 mer enn i forrige Zafira.

Kjører bedre

Et gammeldags bakhjulsoppheng med en halvstiv bakaksel gjorde forrige Zafira merkbart mindre god å kjøre enn en del av konkurrentene. Nå kan man få det såkalte IDS-chassiset med McPherson fjærben foran og en spesielt tilpasset torsjonsbjelke bak.

 

Vi skal ikke kjede deg med tørre forklaringer, men kan kort fastslå at ute på veien kjører Zafira mye bedre nå enn tidligere. Legger du litt ekstra penger på bordet, kan du få IDS plus-alternativet. Da har du blant annet elektronisk støtdemperkontroll, som gjør at bilen klarer seg enda bedre på dårlige veier.

 

Vi trives godt bak rattet på Opel Zafira, og til å være en MPV kjører den ganske bra. Mye av årsaken er den gode sittestillingen med et ratt som kan trekkes veldig nær kroppen. Man sitter litt rett opp og ned, som i MPV'er flest, men det er jo tross alt ganske behagelig i lengden.

Opel med kaffetår!

Ellers er det lett å trives med interiøret i nye Zafira, og kvalitetsfølelsen er god. Opel har til og med klart å montere en liten koppholder i armlenet, noe den tyske bilfabrikken ikke er kjent for, ettersom de som lager Opel sjelden drikker når de kjører bil. Gratulerer, Opel!

 

Nå kan man også få en Zafira med hanekam - det vil si et glasstak som er tøft både fra utsiden og innsiden.

 

Bilen vi fikk prøvekjøre i Sverige var utstyrt med en 1,9-liters dieselmotor med 150 hestekrefter og automatgir. Automatkassa fungerer fint, og diesel er tingen i Zafira, selv om det var litt dieselstøy å høre på lav hastighet før motoren var ordentlig varm. Slett ingen krise, men det er faktisk litt uvanlig for moderne dieselmotorer.

 

Etter hvert hører man imidlertid ikke mye til oljebrenneren under panseret, og bilturen blir svært behagelig. Vil man kjøre litt aktivt på svingete vei, aktiverer man sportsfunksjonen som påvirker både girkassa, styringen og understellet.

Mye Astra

Det er mye Opel Astra i nye Zafira, noe som er udelt positivt; vi har gode erfaringer med Astra her i redaksjonen. Og nå er Zafira definitivt igjen konkurransedyktig i forhold til andre MPV'er. Konkurransedyktig vil Zafira også være på pris. Alle modellene leveres med ESP som standard, og billigste modell på 1,6 liter starter på 261 000 kroner. Det er faktisk billigere enn bestselgeren VW Touran (262 590 kroner), men litt dyrere enn Ford Focus C-Max (235 300 kroner).

 

Nye Zafira kommer til Norge på sensommeren.

 

[email protected]

 

Tekniske data:

Opel Zafira 1,9 CDTI 150 hk

Motor:

1910 ccm, diesel

Ytelse:

150 hk v/4000 o/min

Dreiemoment:

320 Nm v/2000-2750 o/min

Egenvekt:

1505 kg

Drivstofforbruk (EU-mix):

0,62 l/mil

Bagasjerom:

140-1820 l

0-100 km/t:

10,4 sek

Toppfart:

202 km/t

Pris:

Fra 331 800 kr

Denne saken ble første gang publisert 15/08 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også