VI MENN PÅ GENÈVE-UTSTILLINGEN
SPORT OG LUKSUS
Her i Genève er det stadige presentasjoner av vakre og ekstreme biler. Verden har fått en ny fartsmester, og Veyron skal være klar.
Qashqai: Nissans crossover-konsept |
Nye Qashqai og Exiges gjenfødelse
Nissans crossover-konsept Qashqai ble presentert for første gang i dag. Under det tøffe, coupé-lignende karosseriet - som er den første designen fra Nissans nye europeiske designsenter i London - skjuler det seg et avansert 4x4-system, og interiøret er både romslig og fleksibelt, med seter som er hengt opp i transmisjonstunnelen.
Exige: Lotus' racingbil for gatebruk |
Spyker og ny Legacy-konge
Subaru har avduket en prototype for en ny toppmodell i Legacy-serien. På de fleste markeder er bilen tilgjengelig med en sekssylindret boxermotor på 245 hk, med navnet 3.0R. Den nye toppmodellen får sekstrinns manuell girkasse fra Impreza STi - i motsetning til den "vanlige" modellens automatgir - samt nye støtdempere og fjærer som skal gjøre den til en mer kjørbar bil. Og navnet? Subaru Legacy 3.0R Spec B.
Spyker: Håndbygd råskap fra Nederland |
Ifølge Hans Van Rennes hos Spyker skal de kjøre 24-timersløpet på Le Mans med den takløse bilen, og neste år kommer en enda heftigere versjon med en Audi-V10-motor og over 600 hk.
Flexa: Mazdas praktiske space wagon |
Mazdas MX-Flexa-konsept vil kanskje møte et noe større publikum, dersom den skal bygges. Den seksseters bilen - eller space wagon som Mazda velger å kalle den - er basert på en modifisert Mazda 3-plattform. Med tanke på at bilen stort sett benytter hyllevarer i det tekniske, kan veien til produksjon være kort.
Kia har med seg sin nye småbil Picanto hit til Genève, og viser samtidig den nye C-segment-bilen Cerato. Bilen preges av gjennomtenkt materialvalg og god plassutnyttelse, og under panseret kan man velge avgiftsvennlige motorer som en 1,6-liters bensinmotor med 105 hk eller en 1,5-liters diesel på 102 hk.
Cerato: Kias rimelige utfordrer |
Verdens raskeste
I avdelingen for de helt ekstreme bilene finner vi Bugatti EB 16.4 Veyron. Messe-gjengangeren skal nå være klar for produksjon, og de første bilene vil rulle ut fra fabrikken i Molsheim neste vår. Og det er tydelig at Bugatti-folket er lettet over å endelig ha klart målet de satte seg for lenge siden: 16 sylindere, fire turboer, 1001 hk og toppfart på 406 km/t.
Men verdens raskeste serieproduserte gatebil er det foreløpig våre svenske naboer som står for. Koenigsegg CCR byr på en kompressormatet V8 med 806 hk og 920 Nm. 0-100 km/t går unna på 3,2 sekunder og kvartmila tilbakelegges på 9 blank - med sluttfarten 235 km/t. Og toppfarten? Den har visstnok passert 395 km/t under testing
Spec B - den optimale Legacy? |
CCR: Verdens raskeste gatebil |
Endelig er Veyron klar! |
Messens mest spesielle interiør? Spyker er ekstrem. |
LES OGSÅ:
- Genève 2004: Spennende nyheter
- Genève 2004: Mye vakkert, mye praktisk
- Genève 2004: Stille før stormen
Denne saken ble første gang publisert 03/03 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.