BMW 3-SERIE:
SPEKKET – MEN DET KOSTER
Den ringer nødsentralen og forklarer hvor du og vraket finnes, slår på nødblinkerne og kupélyset og slår av resten av strømmen. Den svinger for deg, bremser for deg, og til og med sladder perfekt for deg på vinterføre så du ser ut som en proff. Hvis du kan betale!
Med iDrive er mulighetene uendelige. Det oppgraderer kart, finner telefonnumre, sjekker bilens tilstand og sier fra til verkstedet når den trenger service. Alt verkstedet trenger å vite om bilen finnes i nøkkelen! Nye 3-Serie har dessuten punkteringsfrie hjul som tillater deg å kjøre 25 mil i norsk hastighet før dekkskifte.
Stabiliseringsprogrammet DSC er blitt enda bedre; på trinn to tillates en viss grad av sladding! |
Kjører selv
Ett eksempel er Active Steering. I tillegg til å endre utvekslingen på rattet avhengig av hastighet, vil dette systemet også - umerkelig for deg som sjåfør - korrigere styringen dersom det er fare for sladd eller liknende. Nytt for 3-Serien er at styringen i samarbeid med DSC holder bilen på rett kurs under nedbremsing uansett hvilken friksjon de forskjellige hjulene har. DSC-systemet måler hvilket trykk bremsene opererer med, og svinger ut fra dette - og det griper raskere inn enn det som finnes i 5-Serien.
Sterkere og tynnere stål, forstilling i aluminium og utstrakt bruk av magnesium i de seksylindrede motorene sørger for at 3-Serien bare har lagt på seg ca. 100 kilo. |
320i, 320d og 330i
Foreløpig er bare 320i, 320d og 330i tilgjengelige. Felles for de firesylindrede modellene er at Active steering - og dermed også det avanserte bremsesystemet - ikke er tilgjengelig foreløpig. Hopper du over den fete iDrive-pakka med TV, navigasjon, telefon og Prologic (60 000 kroner), sitter du kun igjen med pur kjøreglede.
Det beste alternativet blir foreløpig 320d. Med sine 163 hk og 340 Nm er den herlig sterk, støysvak og turtallsvillig, med et bredt momentområde. Den koster snaut 20 000 kroner mer enn den svakere 320i. Hos oss vil allikevel 318i og 318d bli storselgerne når de er klare. Det er de samme motorene som 320i/320d, men med lavere effekt. Da vil prislappen krype ned mot 300 000 kroner i ribbet versjon.
Gøyal
3-Serie er blitt voksen; den har nå like høyt utstyrsnivå som 5-Serie. Prisen blir deretter: 330i koster bare ca. 30 000 kroner mindre enn en tilsvarende 5-Serie. |
Vi tok noen raske runder på racerbanen utenfor Albacete i Spania, og den nye 3-Serie overbeviste med sin dynamikk; snill som et hissig lam når vi kjørte den med stabiliseringsprogrammet på trinn to, og overbevisende leken, velbalansert og enkel å handtere når vi slo av hele systemet.
Ingen 4-Serie Peter Herrmann, som sitter i ledelsen for 3-Serien, kunne bekrefte at det ikke kommer noen 4-Serie.
- 3-Serien er BMWs sterkeste varemerke, og alle våre kunder har for lengst vennet seg til at denne kommer som både sedan, stasjonsvogn, coupé og kabriolet, samt M-versjoner. Det ville være dumt å splitte dem opp. Beslutningen ble endelig fattet for tre dager siden, uttalte Herrmann under presentasjonen 26. januar. |
Sedanen, som etter hvert er blitt stor nok til fire voksne, blir tilgjengelig i Norge fra mars. Stasjonsvogna, som trolig blir vist fram i Frankfurt til høsten, blir ikke tilgjengelig før i 2006. Samme år blir den trolig introdusert med firehjulsdrift.
Vi tok en liten prat med Cris Bangle, sjefdesigner i BMW: Vi Menn: - Du har fått mye kritikk for BMWs designretning. Er det derfor 3-Serien virker langt mer moderat enn de tidligere bilene du har hatt ansvar for?
Cris Bangle: - Nei. Kritikk er dialog. Det verste som kan skje for en bil, er å bli glemt. Vi oppnådde i alle fall en reaksjon, og vi selger biler som aldri før, så noe må vi ha gjort riktig, forklarer en selvsikker Bangle.
VM: - Vi ser ikke mye av 7-Seriens hakeslepp i 3 serien?
CB: - Nei. 7-Serien og Z4 var mest dramatiske. La oss kalle dem første akt. Men de tålte det. Det ville fått mye større følger for BMW om vi hadde introdusert en ny designretning med vår viktigste modell, 3-Serien, og den så hadde floppet. Andre akt kom med 5-, 6- og 1-Serien. Ikke så dramatiske, men fortsatt med våre konvekse og konkave former. Kall gjerne 3-Serien tredje akt. Ingen av BMWs andre modeller har de samme tradisjonene som 3-Serien å ta vare på. Derfor kunne vi tillate oss å eksperimentere mer med dem. 3-Serien er for eksempel helt avhengig av de tre avsluttende linjene ved bagasjerommet. Og det at denne bilen skal fungere i minst fire forskjellige karosserivarianter gjør at vi ikke har fullt så frie tøyler som med de andre modellene.
VM: - Din favoritt?
CB: - Det vil jeg ikke svare på, men jeg kjører til daglig en 7-Serie, og synes fortsatt den er lekker, fra alle kanter. |
Tekniske data: |
320 i |
325i |
330i |
320d |
Motor: |
R4, 1955 ccm |
R6, 2497 ccm |
R6, 2996 ccm |
R6, 1995 ccm turbodiesel |
Ytelse: |
150 hk |
218 hk |
258 hk |
163 hk |
Dreiemoment: |
200 Nm |
250 Nm - |
300 Nm - |
340 Nm |
Dekkdimensjon: |
205/55 R16V |
205/55 R16W |
225/45 R17W |
205/55 R16V |
Egenvekt: |
1395 kg |
1490 kg |
1525 kg |
1490 kg |
L/B/H (mm): |
4520/1817/1421 |
4520/1817/1421 |
4520/1817/1421 |
4520/1817/1421 |
Bagasjerom: |
460 l |
460 l |
460 l |
460 l |
Forbruk EU-mix: |
0,74 l/mil |
0,84 l/mil |
0,87 l/mil |
0,57 l/mil |
0-100 km/t (fabrikk): |
9,0 sek |
7,0 sek |
6,3 sek |
8,3 sek |
Toppfart: |
220 km/t |
245 km/t |
250km/t |
225 km/t |
Pris fra kr: |
353 000 |
505 000 |
644 000 |
389 000 |
Denne saken ble første gang publisert 06/04 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.