MC-hjørnet

SMÅTT OG RÅTT

Drømmer du om en YZF R1, men mangler 4–5 år før du er gammel nok, trenger du ikke fortvile. Nå har nemlig Yamaha tenkt på deg. Til våren slipper de sin nye TZR ut på markedet.

Sist oppdatert
img

BREDT BAK: TZR er like lekker bakfra

som forfra. Det skyldes ikke minst

det brede 130-dekket. For 12-15 år

siden, var det fett på en tung

sportssykkel.

I den grad man kan ta i bruk ord som sensasjonell for å beskrive en tohjuling, må vi kunne bruke det på TZR. TZR er nemlig en moped! Men i motsetning til det man ellers forbinder med den slags kjøretøy, er den konstruert og designet etter samme mal som de store R-syklene.

 

For å starte med utseendet, stiller TZR med aggressiv kåpe, prydet med doble lykter. Sort boxramme, flankert av brede alu-felger, er akkurat som på de store R-verstingene. Og skiva, som skal besørge effektiv stopp av ekvipasjen, har en diameter på 28 cm. Ikke engang en gjennomsnittlig 500-kubikker kan oppvise maken.

 

I sin tid var jeg stolt eier av en Ducati MHR 1000, noe av det heftigste og mest eksklusive en ihuga R-entusiast herjet rundt med på midten av 80-tallet. Etter datidens standard, hadde den et fett bakdekk av dimensjonen 130/80-18. Bakdekket på TZR 50 måler 130/70-17...

 

Selv om EU-begrensningene har lurt seg inn, med den følge at TZR må slite for å holde samme fart som en middels skøyteløper på "tier'n", er den i hvert fall det mest avanserte og råeste som noensinne har gått under betegnelsen moped. Har du 26 000 på sparegrisen eller en lukrativ konfirmasjon i sikte, er det m.a.o. ingen grunn til å vente. I løpet av våren kommer TZR til en motorsykkelforhandler nær deg.

 

img

RACINGSCOOTER: Jet Force heter den,

Peugeots racinginspirerte scooter. Vi snakker

om kraftig aluramme, aerodynamisk design

og brede sportsdekk. Scootermopeder er ikke

lenger hva de var...

Med det samme vi holder på med tøffe mopednyheter, tar vi også med Peugeot Jet Force. For scooterdiggere med sans for racingstil, må dette være nær perfekt. Kåpefronten er prydet av fire lyskastere bak aerodynamiske glass. Forgaffel og bremser ser ut som de er hakket før ren R-standard. Oppå det hele er Jet Force bygd rundt en kraftig alubox-ramme, akkurat som R-verstingene.

 

Den ser heftig ut og har en heftig oppbygging. Følgelig er det vel ikke annet å vente enn at også prisen blir mer heftig enn scootermopeder flest. Du må ut med 24 990 for den billigste varianten. En tusenlapp til, og du får den levert med avansert drivstoffinnsprøytning.

 

 

 

RELATERTE SAKER:

- POPULÆRE LETTVEKTERE

 

Denne saken ble første gang publisert 20/02 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også