MC-hjørnet

SMÅTT FRA MC-VERDEN

Kubikk er gildt – ikke minst på motorsykler. Nå har Yamaha funnet ut at 1602 kubikk er for lite hvis de skal henge med i det største ”brorskapet”.

IMG_3f3b62548ba83.jpg
IMG_3f3b62548ba83.jpg
Sist oppdatert
img

UT AV DVALEN: Med "Grizzly" viser hollandske Bakker at

de er i ferd med å krabbe ut av hiet. Den GSX-R 1000-

baserte streetfighteren er spekket med teknosnadder som

får entusiaster til å sikle av fryd. Se bare på bremse-

skivene...

I USA har de akkurat lansert XV 1700 Road Star. Som kjent går Road Star under navnet Wild Star i Europa. Følgelig forventer vi at neste års Wild Star vil være gjenstand for tilsvarende endringer. Foruten mer kubikk, har chassis og bremser vært gjenstand for adekvate oppdateringer.

 

Som vanlig er Europa tause når det gjelder 2004-modellene. De venter til høstens messer i Milano og Paris før de åpner forundringspakka. Vi er imidlertid nokså sikre på at Wild Star-diggere kan belage seg på mer kubikk mellom beina.

 

Med det samme vi snakker om kubikk, tar vi med at Triumph er i ferd med å avslutte testingen av sin gigantcruiser. Modellen, med tresylindret motor på 2,3 liter, vil bli lansert på senhøsten.

 

 

 

img

MER KUBIKK: Etter all sannsynlighet, blir Europa tilgode-

sett med en ny og større Wild Star neste år. US-modellen

på 1700 kubikk er allerede lansert.

Markedet for spesialbygde motorsykler er i eksplosiv vekst. Av avgifts -og godkjenningsmessige årsaker har ikke trenden nådd hit ennå, men vi antar at det bare er et tidsspørsmål før norske entusiaster forstår at det finnes andre kanaler, dersom de vil eksponere eksklusiv smak og dertil egnet økonomi. Det er i første rekke på "street"-feltet at nisjefabrikkene er i ferd med å etablere seg.

 

Bakker, et hollandsk selskap som var store på rammer for 15-20 år siden, er tydeligvis i ferd med å våkne opp av dvalen. For noen uker siden viste de fram Grizzly. En GSX-R 1000-basert streetfighter med alt teknisk snadder som en fighterentusiast kan ønske seg. I farta nevner vi mønstrede bremseskiver fra Braking, fjæring fra WP og felger fra Marvic - merker som får hjertet til å slå hardt hos enhver kjenner. Det hele er emballert i et ultrakort chassis og gullfargede karbondetaljer. 25 000 euro koster den. Men karbon og edelmetall har aldri vært gratis...

 

 

img

BASTARD: Heretic er et amerikansk forsøk på å blande en

streetfighter med en cruiser. Resultatet er både dyrt og

oppsiktsvekkende.

Har du råd, selvironi og et sterkt ønske om å skille deg ut, kan du like gjerne tenke Heretic - først som sist. Det er det amerikanske firmaet Ecosse Moto Works som står bak prosjektet.

 

Heretic, som altså er ment å være en mellomting mellom en cruiser og en streetfighter, blir laget i 100 eksemplarer. Det finnes flere motoralternativ, men skal du være skikkelig kar, må du ha den største - en 1852-kubikks V-twin med 127 hester.

 

Har du 10 000 dollar i håndpenger, kan du bestille nå. Når sykkelen er leveringsklar, må du ut med ytterligere 50 000 dollar. Skal du oppå det hele ha norsk skilt - blir statskassa glad.

 

 

 

Denne saken ble første gang publisert 14/08 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også