MERCEDES-BENZ S 65 AMG:
SKIKKELIG SPREK S
Mercedes-Benz viser nå S-toppen, med pene 612 hk og 1000 Nm.
( Les vår prøvekjøring av bilen her.)
Det har hele tiden vært klart at det skal komme en toppmodell signert Mercedes´ moroavdeling AMG, og på NAIAS (North American International Auto Show, også kalt Detroit-messen) i januar skal de vise fram S 65 AMG.
Verdens kraftigste?
"Verdens kraftigste serieproduserte bil" kaller Mercedes-Benz den nye S 65 AMG. Denne tittelen er de ikke akkurat alene om å påberope seg. Men uansett hvordan vi vrir og vrenger på det, er den biturbomatede, seks liter store V12´en på 612 hk og 1000 Nm en kraftpakke av de sjeldne.
Motoren er ingen ny konstruksjon; den satt også i forrige S-klasse, og finnes i SL og CL. Makseffekten er tilgjengelig mellom 4750 og 5100 o/min, og allerede ved 1000 o/min har du 570 Nm tilgjengelig. Ved 1500 o/min har du 750 Nm å rutte med, og alle 1000 Nm er på plass fra 2000 o/min. Med andre ord et helt greit bunndrag.
En mann - en motor
Denne motoren er for øvrig et skikkelig håndverk; hver eneste motor er håndbygget etter "en mann - en motor"- filosofien. Og hver motor får derfor også den ene motorbyggerens signatur på motornummer-platen.
V12´en er paret med en femtrinns automatkasse du kan overstyre med ratthendler, og kreftene finner bakken via 19-tommere med 275/40-dekk (foran sitter det 255/40-dekk).
0-200 på 13,3
Prestasjonene blir hyggelige; den digre og tunge bilen gjør 0-100 km/t på 4,4 sekunder, 0-200 km/t på 13,3 sekunder, og toppfarten er på sedvanlig vis elektronisk begrenset til 250 km/t.
Racetimer
Et AMG-sportsratt er på plass, speedometertavla er gradert til 360 km/t (selv om bilen, som nevnt, sperrer på 250 km/t). S 65 AMG har AMGs sportsunderstell med aktiv styring, og Mercedes-Benz lover oss dynamiske kjøreegenskaper.
Noen AMG-logoer finnes her og der, og i dashbordet har du en egen AMG-meny du kan velge om skal vise oljetemperatur, være voltmåler eller "Racetimer" som viser og lagrer rundetider, toppfart og snittfart om du skulle få lyst til å lufte den på en bane.
Velg oppsett
Du kan velge hvilket program bilen skal være innstilt på: "Sport", "Comfort" eller "Manual" - de ulike pakkene forandrer gassrespons, girkasseoppsett og understellsoppsettet.
Og så må vi jo heller ikke glemme stylingsettet; en frontfanger med større luftinntak til intercooleren, dypere sideskjørt, og en dypere støtfanger bak med plass til de to doble eksosutblåsene. Samt et knippe "V12 Biturbo"- logoer.
Legg til en haug med valnøtt-treverk, en egen skinnkledning og AMGs sportsseter med mer støtte der det trengs. Begynner å bli fristende
[email protected]
Denne saken ble første gang publisert 28/12 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.