MERCEDES-BENZ S 65 AMG:

SKIKKELIG SPREK S

Mercedes-Benz viser nå S-toppen, med pene 612 hk og 1000 Nm.

43b311f8e5168.jpg

43b311f8e5168.jpg

Publisert Oppdatert
img
img
Som vi tidligere har skrevet, er den nye Mercedes-Benz S-klasse en mektig flott maskin. Herlig komfort, fantastisk kvalitetsfølelse, og med herlige motorer.
( Les vår prøvekjøring av bilen her.)

Det har hele tiden vært klart at det skal komme en toppmodell signert Mercedes´ moroavdeling AMG, og på NAIAS (North American International Auto Show, også kalt Detroit-messen) i januar skal de vise fram S 65 AMG.

Verdens kraftigste?

"Verdens kraftigste serieproduserte bil" kaller Mercedes-Benz den nye S 65 AMG. Denne tittelen er de ikke akkurat alene om å påberope seg. Men uansett hvordan vi vrir og vrenger på det, er den biturbomatede, seks liter store V12´en på 612 hk og 1000 Nm en kraftpakke av de sjeldne.

Motoren er ingen ny konstruksjon; den satt også i forrige S-klasse, og finnes i SL og CL. Makseffekten er tilgjengelig mellom 4750 og 5100 o/min, og allerede ved 1000 o/min har du 570 Nm tilgjengelig. Ved 1500 o/min har du 750 Nm å rutte med, og alle 1000 Nm er på plass fra 2000 o/min. Med andre ord et helt greit bunndrag.

En mann - en motor

Denne motoren er for øvrig et skikkelig håndverk; hver eneste motor er håndbygget etter "en mann - en motor"- filosofien. Og hver motor får derfor også den ene motorbyggerens signatur på motornummer-platen.

V12´en er paret med en femtrinns automatkasse du kan overstyre med ratthendler, og kreftene finner bakken via 19-tommere med 275/40-dekk (foran sitter det 255/40-dekk).

0-200 på 13,3

Prestasjonene blir hyggelige; den digre og tunge bilen gjør 0-100 km/t på 4,4 sekunder, 0-200 km/t på 13,3 sekunder, og toppfarten er på sedvanlig vis elektronisk begrenset til 250 km/t.

img
img
Av andre, 65 AMG-spesifikke detaljer kan vi nevne at bilen har fått AMGs nyutviklede bremsesystem. Dette består av bremseskiver i et komposittmateriale, spesiallagde kalippere og avansert styring av det hele. Smått er det heller ikke; 365 millimeter store skiver foran og 390 millimeter store skiver bak.

Racetimer

Et AMG-sportsratt er på plass, speedometertavla er gradert til 360 km/t (selv om bilen, som nevnt, sperrer på 250 km/t). S 65 AMG har AMGs sportsunderstell med aktiv styring, og Mercedes-Benz lover oss dynamiske kjøreegenskaper.

Noen AMG-logoer finnes her og der, og i dashbordet har du en egen AMG-meny du kan velge om skal vise oljetemperatur, være voltmåler eller "Racetimer" som viser og lagrer rundetider, toppfart og snittfart om du skulle få lyst til å lufte den på en bane.

Velg oppsett

Du kan velge hvilket program bilen skal være innstilt på: "Sport", "Comfort" eller "Manual" - de ulike pakkene forandrer gassrespons, girkasseoppsett og understellsoppsettet.

Og så må vi jo heller ikke glemme stylingsettet; en frontfanger med større luftinntak til intercooleren, dypere sideskjørt, og en dypere støtfanger bak med plass til de to doble eksosutblåsene. Samt et knippe "V12 Biturbo"- logoer.

Legg til en haug med valnøtt-treverk, en egen skinnkledning og AMGs sportsseter med mer støtte der det trengs. Begynner å bli fristende

[email protected]

 

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag