Skal likevel hete Fiesta

Nå er det bestemt at Fiesta-etterfølgeren skal hete Fiesta, og samtidig får vi se de første offisielle bildene av den tøffe småbilen.

Den nye Fiesta får tøffe former, i stil med de øvrige, nye Ford-modellene.
Den nye Fiesta får tøffe former, i stil med de øvrige, nye Ford-modellene.
Sist oppdatert

Bilder: Ford Fiesta

Ford klarte nesten å lure oss til å tro at Fiesta-etterfølgeren skulle hete Verve. De har jo vist fram en rekke konseptbiler med Verve-navnet, men nå har de kunngjort at bilen fortsatt skal hete Fiesta. Det er jo egentlig logisk: Fiesta har vært på markedet siden 1976, og den er blitt bygd i over tolv millioner eksemplarer.

Fortsatt morsom
På Genèveutstillingen, som åpner om noen få uker, skal Ford presentere den nye Fiesta. Produsenten vil at den nye småbilen skal by på enda mer enn den utgående modellen, både hva opplevelse, følelser, sikkerhet og design angår. Samtidig skal den fortsatt være rimelig og kjøreglad.

Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008

Bilen er - som vi tidligere har skrevet - basert på samme tekniske basis som den nye Mazda 2. Mazdas småbil er i hvertfall svært kjøreglad, den er rommelig og lettkjørt, og en av de absolutt beste bilene i denne klassen. Det tyder jo godt for Fiesta, også.

Fem motorer
Sjette generasjon Fiesta skal selges verden over, riktignok med en del regionale forskjeller på karosseri, drivlinjer og utstyr. Til å begynne med kommer den i tre- og femdørsutgaver, og vi liker det vi ser.

Bilen skal lanseres med bensinmotorer på 1,25 l/60 hk, 1,25 l/80 hk, 1,4 l/91 hk og 1,6 l/115 hk. Dieselutvalget blir foreløpig en 1,4-liter på 68 hk og en 1,6-liter på 90 hk. Og litt seinere kommer en ordentlig drivstoffgjerrig modell som slipper ut under 100 gram CO2 per kilometer. Motorene kobles til femtrinnsgirkasser, men enkelte motorer kan kombineres med en firetrinns automatgirkasse.

Produsenten sier at selv om bilen har fått et mer markant utseende, og selv om den er blitt sikrere enn forgjengeren, skal den være enda mer kjøreglad enn før. Vi venter naturligvis i spenning på en ordentlig underholdende ST-variant av bilen, også.

Velutstyrt
Ford sier at den nye Fiesta skal by på noe nytt i småbilklassen hva interiør og kvalitetsopplevelse angår. De sier at førermiljøet er inspirert av mobiltelefoner, og bilen får det samme betjeningssystemet med knapper på rattet som for eksempel Mondeo og S-Max. Nøkkelløs åpning og start blir tilgjengelig, og den får også blåtann for tilkobling av mobiltelefon og mulighet for tilkobling av MP3-spiller.

Den nye Fiesta skal komme på markedet rundt neste årsskifte.

Denne saken ble første gang publisert 18/02 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også