G-POWER G7 5.2 K HIGHLINE:

Sjuer på stereoider

Tyske G-Power viser nå en ny dundervariant av BMW 7-serie.

Sist oppdatert
Tyske G-Power har drevet med BMW-trimming siden 1968, og de har ofte laget "hybrider" der små biler har fått stor motor fra større BMW-modeller.

For to år siden skrev vi om G-Power G7 7.1. Motoren i en 760i ble forstørret og trimmet, med 530 hk og 750 Nm som resultat.

V8 med kompressor

Nå viser de igjen en 7-serie-variant, denne gangen med etternavnet "G7 5.2 K". Denne er basert på en 750i, men både motoren og bilen ellers har gjennomgått en rekke endringer.

Den 4,8 liter store originalmotoren har (som navnet tilsier) fått 5,2 liters slagvolum. I tillegg har G-Power montert på en kompressor, noe de etter hvert har fått lang erfaring i å gjøre på forskjellige BMW-motorer.

550 hk, 740 Nm

Resultatet er friskt; originalens 367 hk og 490 Nm økes til 550 hk og 740 Nm. Dette gjør at originalens 0-100-sprint (som er greie 5,9 sekunder) kortes inn til 5,5 sekunder, og siden de også fjerner fartssperren når den 2,2 tonn tunge bilen 310 km/t før det er nok.

G-Power har forresten modifisert automatgirkassa, så den nå takler 800 Nm.

Bytter plast

Utseendet på den ansiktsløftede 7-serie har også fått en runde hos den tyske tuneren. Den såkalte Highline-pakka vi ser her består av en rekke nye karosseribiter. (G-Power er tydelig stolte av at deres styling ikke er noe man bare fester til det eksisterende, men at man derimot må bytte ut hele originaldeler og sette på deres egne.)

Nye støtfangere, sideskjørt og en hekkvinge er på plass, og gir den digre bilen et barskere og lavere utseende. Stylingen er laget i karbonfiberforsterket plast, noe som både er lett og tåler litt juling.

Mer lyd, og blanke 22-tommere

De to doble eksosutblåsene er også spesiallaget av G-Power. Det bidrar til å nå de nevnte 550 hk, samtidig som den kompressormatede V8´en visstnok skal låte svært bra gjennom det.

De håndpolerte felgene med ytre belegg i teflon skal bidra til å forbedre luftstrømmene i hjulhusene, noe som igjen bidrar til økt kjøling av bremsene. Foran sitter det 9x22-tommere med 265/30-dekk, og bak 11x22-tommere med 295/25-dekk. Disse Michelin-dekkene er godkjent for 320 km/t.

Enorme bremser

Et nytt bremsesystem er også på plass. G-Power har til og med gitt det et eget navn; G400. Dette er utviklet i samarbeid med bremseprodusenten Brembo, og består blant annet av 400 millimeter høye og 36 millimeter tykke bremseskiver. Vi loves ekstreme bremseegenskaper og svært god motstandsdyktighet mot fading.

Du kan lese mer, og se andre ting G-Power har til BMW, på www.g-power.de.

 

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 04/04 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også