MC-hjørnet
SIKKERHETSSJEKK
MC-sesongen er så smått i gang, og derfor synes vi det er greit å minne om sikkerhet.
SLARK I FRONTEN: Slark i styrehodelageret bidrar til ustabile kjøreegenskaper. Feil er lett å påvise. Som regel er det også enkelt og rimelig å utbedre. |
Lysene er greie. Foreta en enkel funksjonskontroll av hovedlys, baklykt med bremselys samt blinklys. Bremsekontrollen fordrer litt mer, men er minst like viktig. Trykk hardt inn bremsehendel -og pedal, og hold inne 10- 20 sekunder. Dersom pedal eller hendel "siger" sakte innover, kan det tyde på bremsevæskelekkasje. I så fall må fagfolk oppsøkes.
Hvis det virker OK, skal du ettersjekke bremseslanger og koblinger for eventuelle lekkasjer. Ser du antydning til fukt, må fagfolk kontaktes. Deretter kikker du inn ved bremsekaliperne og kontrollerer slitasjen på klossene. Hvis belegget nærmer seg 1 mm tykkelse, er klossene modne for utskifting.
Når det gjelder dekk, tenker alle på mønsterdybden. Etter vår mening er dekkprofilen minst like viktig. Et dekk som ikke lenger har avrundet slitebane, påvirker kjøreegenskapene negativt. Hvis du finner slitasje på midten, vil et dekkbytte gjøre sykkelen merkbart bedre å kjøre.
Lufttrykket har også stor betydning for egenskapene. Husk imidlertid at kontrollen skjer når dekkene er kalde. Mangler du instruksjonsbok, skal du vite at normalt lufttrykk for de fleste moderne sykler ligger mellom 30 og 40 psi. Bakdekket skal gjerne ha 10-20 prosent høyere lufttrykk enn fordekket. Sørg uansett for å skaffe deg informasjon om korrekt trykk. De fleste bensinstasjoner har oppdaterte tabeller.
HJULLAGER: Slark i hjullager kan like gjerne oppstå som følge av korrosjon som av slitasje. Derfor er det viktig å sjekke lagrene etter vinterlagring. |
Slark i styrelageret kan du avdekke ved å ta tak under gaffelbeina og forsøke å bevege gaffelen fram og tilbake i sykkelens lengderetning. Alternativt kan du trykke inn bremsehendelen og "gynge" sykkelen hardt forover. Hører du ulyder eller fornemmer at noe glipper, må du kontakte fagfolk.
Du kan også gjøre mye av det øvrige vedlikeholdet selv. Instruksjonsboka er i så fall en nyttig veileder. Mangler du instruksjonsbok, kan du spørre forhandleren om den kan skaffes. Hvis ikke, anbefaler vi en verkstedhåndbok. Flere utenlandske forlag tilbyr gode og rikt illustrerte bøker som selv amatører kan gjøre seg nytte av.
Et par momenter helt til slutt: Hvis du er usikker på noe, overlater du det til fagfolk. Egenmekking eliminerer heller ikke behovet for profesjonell service. Hvis du gjør ditt og fagfolka sitt, øker du sikkerheten, samtidig som eiergleden blir større. Lykke til!
Denne saken ble første gang publisert 23/05 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.