MC-HJØRNET:

Sans for detaljer

Alle som investerer i en ny motorsykkel, legger sjela si i at den skal være ”ny” i mange år. For det første er det triveligere å eie en pen og velholdt sykkel. Dessuten får man mer igjen den dagen det er aktuelt å selge. Gjennom mange år med motorsykkelaktivitet har vi gjort oss erfaringer rundt det å ta vare på finishen. Med litt omtanke og sans for detaljer, skal det ikke mye så mye til. Her er våre tips:

Sist oppdatert

Henger du mye dilldall på tenningsnøkkelen, vil du etter kort tid se stygge slitasjemerker på gaffelbrua. Fjerner du "stæsjet", er du kvitt problemet.

Mange henger omfangsrike nøkkelringer på tenningsnøkkelen. Under kjøring ligger krimskramset og slenger, med den følge at det blir stygge slitemerker på gaffelkrona. Fjerner du dette fra tenningsnøkkelen, unngår du enkelt denne slitasjen. Mange motorsykkeleiere legger beskyttelse - i form av kontaktplast eller "pads" - på flater der kjøreklærne kommer i berøring med lakken. Selv om ikke plasten er spesielt pen, bidrar den i hvert fall til at lakken ikke blir stygg. Kjører du mye med passasjer, kan det også være en idé å tape de flatene som det er fort gjort å sparke borti, eksempelvis fothvilerbraketter. Benytt i så fall kontaktplast eller bred, transparent tape - gjerne etter at du har gitt flaten en omgang polish. Bruk en mild voks uten slipemidler. Poleringsvoks med slipemiddel tar nemlig hardt på lakken og lager ørsmå riper som tilkjennegir seg i sollys.

 

De fleste motorsyklister foretar enkelt vedlikehold selv. Da er det viktig å bruke godt og riktig verktøy. Glem i så fall originalverktøyet og billige pipesett. Sats i stedet på høykvalitetsverktøy av anerkjente merker. Mindre toleranser og bedre kvalitet bidrar nemlig til mindre slitasje på skruer og muttere. Likevel er det et faktum at all verktøybruk sliter ned det tynne sjiktet av fornikling på skruehodene, med den følge at de anløpes av rust. Dette hindres enkelt ved å benytte en autosjampo inneholdende korrosjonshemmende stoff hver gang du vasker.

 

Det er ikke uvanlig at dekkbytte avstedkommer stygge merker i felgene. Helt unødvendig, spør du oss. Hvis dekkverktøyet er bra og den som gjør jobben utviser litt forsiktighet, blir det ikke hakk i felgen. Om du heller vil betale noen for å gjøre det for deg, er det lov å forlange at det gjøres skånsomt. På tampen anbefaler vi deg også å si fra dersom du ser at noen stryker fingrene over en støvete lakkflate på sykkelen din; slik beføling resulterer nemlig i ørsmå riper. Du vil sikkert bli beskyldt for å være pirkete, men det skal man jo være med sine kjæreste!

 

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 09/04 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også