MC-HJØRNET:
Sans for detaljer
Alle som investerer i en ny motorsykkel, legger sjela si i at den skal være ”ny” i mange år. For det første er det triveligere å eie en pen og velholdt sykkel. Dessuten får man mer igjen den dagen det er aktuelt å selge. Gjennom mange år med motorsykkelaktivitet har vi gjort oss erfaringer rundt det å ta vare på finishen. Med litt omtanke og sans for detaljer, skal det ikke mye så mye til. Her er våre tips:
|
De fleste motorsyklister foretar enkelt vedlikehold selv. Da er det viktig å bruke godt og riktig verktøy. Glem i så fall originalverktøyet og billige pipesett. Sats i stedet på høykvalitetsverktøy av anerkjente merker. Mindre toleranser og bedre kvalitet bidrar nemlig til mindre slitasje på skruer og muttere. Likevel er det et faktum at all verktøybruk sliter ned det tynne sjiktet av fornikling på skruehodene, med den følge at de anløpes av rust. Dette hindres enkelt ved å benytte en autosjampo inneholdende korrosjonshemmende stoff hver gang du vasker.
Det er ikke uvanlig at dekkbytte avstedkommer stygge merker i felgene. Helt unødvendig, spør du oss. Hvis dekkverktøyet er bra og den som gjør jobben utviser litt forsiktighet, blir det ikke hakk i felgen. Om du heller vil betale noen for å gjøre det for deg, er det lov å forlange at det gjøres skånsomt. På tampen anbefaler vi deg også å si fra dersom du ser at noen stryker fingrene over en støvete lakkflate på sykkelen din; slik beføling resulterer nemlig i ørsmå riper. Du vil sikkert bli beskyldt for å være pirkete, men det skal man jo være med sine kjæreste!
Denne saken ble første gang publisert 09/04 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.