MINITEST: MITSUBISHI GRANDIS 2,4

ROMMELIG VOGN

Tidligere het de Space Wagon, nå er det Grandis. Konseptet er det samme, med mange likheter. Likevel er det forskjeller mellom bilene som viser at tiden og utviklingen går videre.

Sist oppdatert

Det er selvfølgelig litt merkelig å sette seg inn i Grandis for å gjøre en test, når man selv er eier av en Space Wagon, en modell som nå går ut av produksjonen.

Flatt gulv på tredje rad

Førsteinntrykket er at mye er likt. Man kjenner igjen knapper og den høyt plasserte girspaken. Setekonfigurasjonen er lik, og det hele ser nesten bare litt forfinet ut. En forskjell er at tredje seterad nå kan legges ned og utgjøre et flatt gulv.

Det er en klar fordel, for på Space Wagon må de tas ut, eller bare klappes sammen og reises opp. Ulempen i Grandis er selvfølgelig at de sammenlagte setene går ut over lastehøyden og at man får lavere høyde opp til taket. Sistnevnte betyr likevel ingenting, for den er god nok uansett.

To eller seks seter

Da Space Wagon kom på markedet, valgte den norske importøren ikke å ta inn bilen som seksseter, kun som to- og syvseter. Dette har de snudd om på med Grandis, så nå er det hele opp til deg. Det fine med seksseteren er at man har kapteinsstoler også på midterste rad. Det er selvfølgelig kjekt om man har større barn.

Helt bakerst finner vi et mer normalt baksete, delbart sådan. Totalt sett betyr det at Grandis blir en svært fleksibel og anvendelig bil. Vi må nok likevel slå fast at de fleste bilene som selges kommer til å være varebiler med to seter.

Fin med automat

Maskinelt er Grandis først og fremst utstyrt med en 2,4-liters motor på 165 hk. Senere skal det også dukke opp interessante dieselversjoner. 2,4-literen fås i kombinasjon med manuelt gir eller automatgir, men på en slik bil er det nesten bare automat som gjelder. Den henter hele tiden rett utveksling etter motorens karakteristikk, og sammen utgjør de en meget fin pakke.

Det er dessuten litt interessant å se at Mitsubishi nå har gått bort fra GDI-løsningene selskapet selv har skrytt av. Dette systemet baserte seg på bensintilførsel rett inn i forbrenningskammeret. I Grandis er man tilbake til elektronisk styrt innsprut i et forkammer. Først og fremst begrunner Mitsubishi dette med at GDI-systemet er dyrere. En GDI er dessuten vanskeligere å få til å gå som den skal.

Personbilegenskaper

Selv om bilen er stor (om ikke i ytre mål, så i hvert fall innvendig), så er de 165 hestekreftene Grandis er utstyrt med nok til å gjøre bilen dynamisk i trafikken.

Det som i størst grad beviser at utviklingen går videre, er understellet. Her er det som natt og dag når det kommer til Grandis kontra Space Wagon. Mens Space Wagon duver av sted og krenger i svingene, har Grandis et mye fastere oppsett som gir bilen tilnærmede personbilegenskaper.

Hyggelig pris

Rent visuelt får hver enkelt gjøre seg opp en mening, men personlig synes jeg Grandis er et positivt tilskudd fra den japanske produsenten. Når den i tillegg kjører godt og er praktisk, har man de fleste kriteriene for en suksess på plass. Med en pris som starter på 369 000 er Grandis dessuten godt priset.

Det er ikke mer enn man må betale for en greit utstyrt stasjonsvogn. Da får man en langt mindre bil.     

 

[email protected]

 

Mitsubishi Grandis

Motor: R4, 2378 ccm, 16V

Ytelse: 165 hk - 6000 o/min

Dreiemoment: 217 Nm - 4000 o/min

Forbruk: 0,99 l/mil

0-100 km/t: 11,7 sek

Toppfart: 190 km/t

Dekkdimensjon: 215/55 R17

Egenvekt: 1655 kg

Bagasjerom: Ikke oppgitt

Pris: Fra 369 900 med syv seter

 

 

Denne saken ble første gang publisert 26/08 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også