Røff Renault

På bilmessen i Genève, som er rett rundt hjørnet, lanserer Renault sin sportslige Laguna GT. Noe av teknologien stammer fra Formel 1.

Foto: Renault

Foto: Renault

Publisert Oppdatert
Foto: Renault

Foto: Renault

Renault har gjort det svært bra i Formel 1 de siste årene, selv om fjoråret var en liten nedtur. Nå ønsker de å videreføre sin sportslige arv også til sine vanlige kunder, og nyeste bil på "sportslisten" er Laguna GT.

Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008

Diesel og bensin
Bilen kommer både som kombicoupé og stasjonsvogn og med både diesel og bensinmotor. Noe av det mest oppsiktsvekkende med bilen er firehjulsstyring (Renault kaller det Active Drive Chassis). Firehjulsstyring er ikke tillatt i Formel 1, men dekkene på nye Laguna GT er Bridgestone Potenza med 225/45/18 profil, med teknologi som visstnok stammer fra dekkene i Formel 1.

Du kan velge mellom en 2,0 liter turbo med 205 hester eller en 180 hesters dieselmotor - også den på 2,0 liter. Bensinmotoren er den samme som sitter i Mégane RS, en bil vi har kost oss med stort i Vi Menn tidligere.

Tøffe detaljer
I tillegg til vasse motorer og firehjulsstyring har GT'en visse stylingdetaljer som gjør at den skiller seg fra en vanlig Laguna. Større luftinntak i frontfangeren, større grill, skjørt og doble eksospotter er stylingen utenpå, mens egne sportsseter med GT-logo, aluminium pedaler og girspak, samt et spesielt GT-ratt gjør at man ser at dette er en GT innvendig.

Vi tviler vel på om Laguna GT kommer til å skremme verken oss eller de forbipasserende når vi får lagt våre hender på den, men positivt er det uansett at en bilfabrikk prøver å videreføre sin racingarv til gatebilene.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag