MINITEST: TRIUMPH 900 THRUXTON

RETRORACER

Sist oppdatert

Caféracere het de før i tiden, syklene som fikk en sportslig frisering av sine entusiastiske eiere. Med lavt TT-styre, megafonpotter og trimmede motorer var de sin tids R-sykler - inspirert av racerne som dundret rundt på britiske racerbaner. De var et 60-tallsfenomen, et fenomen som Triumph nå har forsøkt å blåse liv i med sin Thruxton. Navnet har den fått fra den legendariske racerbanen der Triumph vant tredobbelt i '69.

 

CAFÉRACER: Navn og stil stammer fra den tiden da britene hersket i motorsykkelverdenen. Teknologi og egenskaper er av moderne standard. Thruxton blåser nytt liv i britiske caféracer-tradisjoner.

Vi har altså møtt Thruxton anno 2004. Et trivelig møte, nostalgisk sett. Den var nemlig utstyrt med eksospotter som skapte assosiasjoner til 60-tallet, den gang ufiltrert twinlyd gjallet mellom husveggene og Brando var helt. Trivelig var det også å oppleve at vi satt langt bedre enn fryktet. Vi skred til Thruxton med forestillinger om at lavt styre ville påføre oss krampe både i rygg og underarmer. Men nei. Styret var ikke stort lavere enn på en normal sportstourer. Dessuten var det vinklet svært behagelig. I kombinasjon med tilbakeflyttede fothvilere ga det en bekvem, men likevel sportslig sittestilling som vi likte.

 

Sammenliknet med dagens R-sykler kan ikke Thruxton kalles spesielt sportslig. Myk fjæring, middels bremser og moderat effektuttak gjør at den ikke har nubbesjanse mot orientalske effektbomber når det kommer til landeveismessig nærkamp. Men hva betyr det? Finner du en vei krydret med lange svinger i ensom idyll, kan den by på sportslig kjøreglede som knapt ligger tilbake for hitech-racerne. Fin stabilitet, temmelig kjappe styreegenskaper og trivelig motordrag bidrar til at man jager svinger med ryggmargen full av nostalgi.

 

Bekvem er den også. Gjennomtenkt ergonomi, myk motor og behagelig fjæring bidrar til god komfort, uansett hastighet. Eventuelle passasjerer blir riktignok ikke spesielt begeistret for den minimale sitteplassen, men under kortere befordring har vedkommende det greit.

 

Vi har sansen for Thruxton. Men fra å ha sansen til det å kjøpe er det et godt stykke. Vi liker britisk nostalgi, men da satser vi heller på Bonneville. Den funker like bra og er vesentlig billigere. Vi har også sansen for sportslige egenskaper, men de går i en litt annen retning enn den myke sportsmoderasjonen som Thruxton står for. Kort sagt: Thruxton er ikke helt kompatibel med våre motorsykkelinteresser. Men vil man ha britisk karakter, med sportslig snitt og myk komfort, er vi ikke i tvil om at et Thruxton-samkvem kan bli riktig så trivelig.

 

[email protected]

 

Pris/effekt/vekt: 133 990/70 hk/205 kg

 

+ Ergonomi, komfort, stil

 - Ikke utpreget sportslig

= Britisk nostalgi

 

 

Denne saken ble første gang publisert 31/05 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også