MERCEDES-BENZ F 600 HYGENIUS:

RENE HYGENIUS

I Tokyo viser Mercedes-Benz fram et framtidskonsept med brenselscelle. Ting begynner å bli veldig spennende!

43541ff0d7e39.jpg
43541ff0d7e39.jpg
Sist oppdatert


img
img
img
Selv om stadig flere har kastet seg på hybridteknologi, virker bilprodusentene enige om at det er brenselsceller som er framtiden i biler.

Brenselsceller benytter den kjemiske reaksjonen som inntreffer når hydrogen og oksygen møtes til å danne elektrisk kraft. Bilene har en hydrogentank, og oksygenet hentes fra lufta rundt den. Og resultatet er elkraft uten noen som helst form for utslipp - kun rent vann.

Masse kraft

Mercedes-Benz viser fram sin F 600 HyGenius på bilutstillingen i Tokyo. Den er et kombinert utviklingskjøretøy og konsept, der Mercedes forsøker å vise sin vei inn i framtiden.

Drivlinjen i HyGenius består av en brenselscelle som yter 82 hk og 250 Nm, og den har i tillegg en batteripakke som lagrer overskuddsenergi (akkurat som i Toyota Prius og Lexus RX400h lader den batteriene når du bremser eller ruller nedover en bakke.)

Og akkurat som i de nevnte hybridene velger bilen selv hvilke motorer som skal brukes i enhver situasjon. Når både brenselscellen og batteripakka jobber, blir den kombinerte effekten 115 hk og 350 Nm.

400 km før fylling

F 600 skal i følge Mercedes-Benz kunne kjøre rundt 400 kilometer før den trenger hydrogen-påfyll, og den slipper kun ut vann.

- Brenselscellen i HyGenius er 40 prosent mindre enn den i vårt forrige brenselscelle-konsept. Samtidig er den mer effektiv, og er også veldig god ved kaldstarter, sier Orofessor Herbert Kohler, sjef for karosseri- og drivlinjeforskning hos Mercedes, i pressemeldingen.

Stor innvendig

Nå er det ikke bare drivlinja som er interessant i HyGenius. Den har kompakte ytre mål, men byr på sjenerøs innvendig plass. De skyvbare, individuelle baksetene kan gi opptil 134,5 cm beinplass - noe som jo burde være tilstrekkelig for de fleste av oss.

imgHyGenius skal også - i hvertfall i følge produsenten - være en ideell familiebil. For eksempel kan du skyve seteryggene framover og bakover som du vil, så de kan gi god støtte uansett hvor store personene som sitter i de er. Du kan også flytte seteryggene fram og snu de rundt, så du får bakovervendte sitteplasser.

Videoovervåkede blindsoner

HyGenius har i tillegg noen andre spennende detaljer: koppholderne varmes opp eller avkjøles med energi fra brenselscellen, og videokameraer overvåker omgivelsene og blindsonen så du blir varslet om du er i ferd med å foreta en farlig manøver.

2012?

- Dette konseptet representerer et stort skritt framover når det gjelder brenselscellens modning fram til en ferdig produksjonsmodell, sier Dr. Thomas Weber i pressemeldingen. Dr. Weber er styremedlem hos Daimler-Chrysler med ansvar for forskning og teknologi, og leder utviklingsavdelingen hos Mercedes.

- Og målet vårt er å ha en bil klar for produksjon en gang mellom 2012 og 2015, avslutter han.

Framtiden er spennende!

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 18/10 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også