MINITEST: YAMAHA YZF R6

REN SEKSER

4308c9361b4eb.jpg
4308c9361b4eb.jpg
Sist oppdatert

Vi stiller tre krav til en R-sykkel. Den skal gå bra, den skal ha kjøreegenskaper og dynamikk som skaper optimalt samspill mellom fører og maskin, og sist, men ikke minst: den skal være morsom. Yamaha R6 innfrir alle våre krav. Når det gjelder effektkarakter og egenskaper er den på høyde med det meste. Og med hensyn til kjøreglede er den blant det beste vi noensinne har vært borti!

 

I visshet om at det finnes mange flotte R-sykler på markedet, vokter vi oss vel for å ta i bruk begrep som "v erdens beste". Men i løpet av de tre dagene vi herjet rundt med den blå landeveisraceren, fant i hvert fall ikke vi noen ting å sette fingeren på. Nydelig balanse, super fjæring og en ergonomi som ga perfekt nærkontakt bidro til at vi jaget svinger i sportslig fryd.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Noen mener at man må ha tusen kubikk for å oppnå optimal R-opplevelse. Andre mener at R-sykler er håpløst ukomfortable og totalt uegnet til befordring i normal fart. Prøv R6, sier vi bare

Den er lettstyrt og leken, uten at det går på bekostning av stabiliteten. Den er nøytral og forutsigbar, uten at vi på noen måte opplever den som kjedelig. Med bremser som rett og slett er en orgie i effekt og presisjon stiller den med sportsegenskaper i toppklasse.

 

Mange lever fremdeles i den villfarelse at 600 kubikk ikke er mer enn 600 kubikk. - Prøv R6, sier vi bare! Selvsagt er den ikke like rå som tusenkubikkerne, men den fikser effektive forbikjøringer på høygir. I motsetning til tusenkubikkerne, som nærmest virker skremmende i sin massive effektdetonasjon, leverer R6 kreftene på en måte som inspirerer til aktivitet.

 

Selv om den går lett på bakhjulet både på første og andre, mister man aldri følelsen av å ha kontroll. Baksiden av medaljen er selvsagt at man inspireres til en aggressiv kjøreatferd. Hvorvidt det er positivt eller negativt, får andre bedømme. Moro er det i hvert fall.

 

Om R6 får hornene til å vokse ut gjennom hjelmskallet, har den også sine myke sider. Posisjoneringen av styre, sete og fothvilere har resultert i at føreren sitter i god balanse. Følgelig kan man tilbakelegge mange mil i pen fart, uten at skrotten skriker i armod. For en ihuga R-entusiast er selvsagt den slags kvaliteter av underordnet betydning, men vi synes komfort er viktig. På det feltet er R6 bedre enn R-sykler flest.

 

Med heftig motor, supre egenskaper og levelig komfort, stiller R6 med alle egenskapene vi forventer av en god R-sykkel. Nydelig finish og design som i hvert fall vi har stor sans for, kompletterer bildet. Vi har fått en ny favoritt i R-klassen.

 

[email protected]

 

 

Pris/effekt/vekt: 139 900 kr/126 hk/163 kg

+ Hvor skal vi begynne?

÷ Det er lett å bli revet med

= Vår R-favoritt

 

 

Denne saken ble første gang publisert 21/08 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også