Råskinnet nærmer seg

Ventetiden på den nye Nissan Skyline GT-R har vært lang. Nå ser det ut til at den er et hakk nærmere veien.

I motsetning til tidligere, skal den nye GT-R selges verden over. Dermed må også understell og styring være av en type som kan aksepteres av kjøperne verden over. Foto: Automedia

I motsetning til tidligere, skal den nye GT-R selges verden over. Dermed må også understell og styring være av en type som kan aksepteres av kjøperne verden over. Foto: Automedia Foto: Automedia, Inh. Andreas Conradt

Publisert Oppdatert

Nissan Skyline GT-R - Se bildene

Vi har ventet lenge på Nissans neste Skyline GT-R. Bilen har jo en lang tradisjon å ta vare på - den første GT-R kom allerede i 1969, og etter den tid har bilene fått legendestatus. Både på grunn av den svært avanserte teknologien i bilene, og på grunn av at de senere modellene er ekstremt overdimensjonerte og tåler heftig trimming uten å kny.

Mange fristelser
Den hittil nyeste GT-R, med internnavnet R34, ble introdusert i 1999. En ny Skyline-modell har vært på markedet lenge, som en sedan med moderat motorisering. Nissan har fristet oss med diverse GT-R prototyper de senere årene, og de har tidligere lovet at den nye skal komme i år.

I motsetning til tidligere, skal den nye selges verden over - de forrige versjonene har stort sett vært forbeholdt det japanske markedet, selv om mange biler har funnet veien til andre land etter hvert.

V8 på 450 hk
Nå om dagen driver Nissan omfattende kjøretesting av den nye GT-R, som ventes å bli presentert i høst og som skal selges som 2008-modell. Bilen, som skal konkurrere mot alt fra BMW M3 til Audi R8 og den kommende Lexus LF-H, får for første gang en V8; nærmere bestemt en 4,5 liter stor maskin med rundt 450 hk.

Regn med at også den nye GT-R blir fullstappet av avansert teknologi, der heftige kjøreegenskaper står i fokus.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag