Range Rover blir finere

En Range Rover er sjelden ute i villmarken. Da er det like greit å forfine veiegenskapene – og gi den noen ekstra krefter i tillegg.

Den nye frontfangeren er tre centimeter bredere på hver side, og passer fint med skjermbredderne. Større luftinntak gir bedre kjøling av motoren, og formen på fangeren skal også redusere løftekreftene når du kjører fort.
Den nye frontfangeren er tre centimeter bredere på hver side, og passer fint med skjermbredderne. Større luftinntak gir bedre kjøling av motoren, og formen på fangeren skal også redusere løftekreftene når du kjører fort.
Sist oppdatert

Bilder: Arden Range Rover AR7

Arden er på en måte en smule mer nobel tuner; de har drevet med foredling av Land Rover og Jaguar siden 1974. Nå har de fikset litt på Range Rover igjen, og tilbyr oppgradering av interiøret og eksteriøret, trimming og mer gromlyd, og naturligvis større hjul.

Slagvolumet i den kompressormatede V8´en økes til 4,5 liter, og sammen med ny motorstyring gir dette bilen hyggelige 480 hk og 680 Nm - nok til å sende den til 100 km/t på 6,5 sekunder, og toppfarten skal være over 240 km/t.

Bredere og barskere
Arden AR7, som den komplette bilen kalles, har også fått et omfattende, men relativt diskret stylingsett. Frontfangeren er seks centimeter bredere, med håndlagde gitre av rustfritt stål som dekker de større luftinntakene. Formen på fangeren skal både gi bedre kjøling av motorrommet, og redusere løftekreftene på framakselen i høy fart. LED-kjørelys er også på plass i luftinntakene på siden av fangeren.

Et sett skjermbreddere, nye sideskjørt og en ny støtfanger bak i samme stil som frontfangeren hører også med i pakka. Bak kan du i tillegg få et nytt eksosutblås; det håndlagde utblåset er lagd for å stå i stil til støtfangeren, og skal visstnok gi fra seg herlig lyd.

Store hjul og fin pynt
Selv om veiene er i landet kanskje er mindre velegnet for slikt, utstyrer Arden gjerne Range Rover med et sett større hjul med deres egen felgdesign. 22- eller 23-tommere er tilgjengelige. Større bremser er også en grei ting, spesielt om du trimmer kompressormotoren din. Tuneren har utstyrt AR7 med større skiver rundt om, med seksstemplede kalippere foran og firestemplede kalippere bak.

Interiøret får også sitt. Ardens egen skredderavdeling ordner det du vil i det materialet du ønsker, og i hyllene har de også diverse biter i forskjellige treslag, karbonfiber, aluminium eller kromfinish så du kan få førermiljøet slik du selv vil ha det.

Denne saken ble første gang publisert 22/01 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også