PORSCHE 911 GT3:
Racing-911 for gata
Den nye Porsche 911 GT3 er nå klar – selvsagt sprekere og raskere enn tidligere.
De har også tidligere varslet at de ville vise fram den nye GT3 på den sveitsiske bilutstillingen, og nå er også informasjon og bilder på denne klar.
Hardbarket
911 GT3 er bilen for de som vil kjøre racing i mer eller mindre organisert form, ha en rå maskin på banetreff rundt om, eller som vil ha den skikkelige hardbarkede følelsen på veien. Den skal gi den rendyrkede 911-følelsen; blant annet har den kun to seter, mindre støyisolasjon og mindre av andre ting som trekker vekten opp.
415 hk ved 7600 o/min
Den har som vanlig i en GT3 sugemotor; den 3,6 liter store boxersekseren gir heftige 415 hk. Ved 7600 o/min! Og turtallssperra er satt til 8400 o/min - 200 omdreininger mer enn forgjengeren. Porsche lover oss også en svært så rapp og villig motor.
Denne er koblet til en sekstrinnskasse med utveksling valgt spesielt for GT3; 2. til 6. gir er lavere enn på de øvrige 911-modellene. Porsche-ingeniørene har også gitt den enda kortere girspakvandring enn ellers.
Når du sitter der med hjelmen på og med adrenalinet brusende i hodet, kan det kanskje være greit at du får et varsel om at det er på tide å gire. GT3 har fått et display som varsler med lys når det perfekte turtallet å gire på nærmer seg, og gir et nytt signal når du bør gire for å få det beste ut av motoren.
0-100 på 4,3
GT3 er naturligvis en kjapp bil. Med hjelp fra en mekanisk diffbrems gjør den bakhjulsdrevne 911 GT3´en 0-100 km/t på 4,3 sekunder, og 0-160 km/t på 8,7 sekunder. Porsche har som kjent alltid holdt seg unna "gentlemansavtalen" de tyske bilprodusentene har om toppfart begrenset til 250 km/t; 911 GT3 skal klare 310 km/t, altså det samme som 911 Turbo.
Porsches aktive understell (PASM) har vi fått gleden av å bli kjent med tidligere, og for første gang har også GT3 fått dette. Føreren kan selv velge hvor sportslig oppsatt bilen skal være; i GT3 er det en innstilling som er omtrent som forrige generasjon GT3 (skal være fin for variert underlag), og en sportsinnstilling for kjøring på bane. I sistnevnte innstilling strammes støtdempingen ytterligere opp.
Antispinn - på en måte
911 GT3 har også fått antispinn, vel å merke en variant som også ble brukt i Porsche Carrera GT. Altså en antispinn-versjon som ikke er helt negativ til litt spinning. Du kan for øvrig skru av dette, om du virkelig vil bruke opp de nitten tommer store bakhjulene.
Denne saken ble første gang publisert 26/02 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.