Prøvekjørt: Mitsubishi Lancer Sports Sedan

Mitsubishi har med nye Lancer laget en bil som appellerer til langt flere enn godt voksne mannfolk med hatt. Bare synd den beste utgaven ikke kommer til Norge.

Sist oppdatert

Bilder: Mitsubishi Lancer Sports Sedan

Lancer Sports Sedan er en helt ny modell i Mitsubishis "Project Global". Det vil si at den er bygd på samme plattform som andre Mitsubishi-modeller - blant annet nye Outlander - for å øke fleksibiliteten og effektiviteten i produksjonen.

Størrelsen er det første som slår deg ved den nye Lanceren. Den er blitt hele seks cm lengre enn Volvo V50, og er kun fire cm kortere enn Opel Vectra. Det sladrer om en bil med god innvendig plass - noe den også i praksis har.

Sportslig og aggressiv
Lancer Sports Sedan har blitt en tøff bil. Det er gøy å se at Mitsubishi har turt å sette en modell i produksjon som er så lik konseptbilen Concept-X som ble vist i Frankfurt 2005. Det sportslige og aggressive designet vil nok få også yngre kundegrupper til å se nærmere på bilen, selv om Mitsubishi selv hevder den typiske kunden fortsatt vil være fra 45 år og oppover.

Også innvendig har Lanceren hevet seg betraktelig i forhold til foregående modeller. Både rattet, dashbordet og midtkonsollen minner positivt om det vi finner i Outlander. Toppmodellen InStyle+ er tilgjengelig med sportslige seter i skinn, samt et Rockford Fosgate-stereoanlegg med ni høyttalere, navigasjon og 30 GB harddisk.

Men vi må nesten nevne en følgefeil vi også har påpekt tidligere, blant annet i Outlanderen. Hvorfor finnes det ingen dybdejustering av rattet? Dette ville gjort det vesentlig enklere å finne en god sittestilling for folk over 1,75.

Lancer Sports Sedan kommer i fire utstyrsversjoner: Inform, Invite, Intense og InStyle+. De to sistnevnte har sportsunderstell og 18-tommers lettmetallfelger som standard. Dette sørger for at bilen får sporty kjøreegenskaper som følger opp det snertne utseendet. De to billigste utstyrsversjonene er utstyrt med henholdsvis 15- og 16-tommers felger, og blir med det mindre presise og kjøreglade på svingete vei - men gir til gjengjeld et høyere komfortnivå. Generelt er bilen - uansett understell eller størrelse på felger - forutsigbar, trygg og med på notene.

Dropper 140 hk diesel
På motorfronten møter Lanceren kanskje sin største utfordring i Norge. Importøren har nemlig besluttet å ikke ta inn dieselversjonen fra VAG med 140 hester til Norge. Mitsubishi er i ferd med å utvikle en 1,8-liters common rail-motor i samarbeid med Hyundai og Chrysler, men denne blir neppe å finne i Lancer før i 2009. Så fram til det må norske kjøpere mest sannsynlig klare seg med de to bensinvariantene på 1,5 og 1,8 liter - med mindre man kjører løpet fullt ut med en Evolution med 300 turbohester under panseret.

1,5-literen yter 109 hester og 143 Nm og framstår som en real turtallsmaskin. Vi Menn testkjørte denne med firetrinns automat, men vil nok anbefale folk å velge denne motoren i kombinasjon med manuelt gir. For støynivået blir fort høyt når motoren hele tiden må gire ned for å finne nok moment. 1,8-literen derimot har en litt jevnere kurve, men må også tynes ganske bra før den gir godt med moment. Denne er tilgjengelig med en trinnløs CVT-kasse, og blir trolig det mest populære motoralternativet, ifølge importøren.

Etter drøyt 30 mil på sardinske veier framstår Lancer som et spennende alternativ i den store delen av C-segmentet. Stasjonsvogn blir det neppe på sikt, siden Mitsubishi da mener de har Outlander eller Grandis som gode alternativer. Men en Sportback (kombivariant) blir å finne i 2009.

Ønsker du deg noe grommere enn en vanlig Lancer, men ikke vil dra den helt ut med Evolution, kommer det en Ralliart-utgave med 240 hester, firehjulstrekk og bra med utstyr. Importøren håper på å kunne selge 1000 biler i året når alle modeller er på plass.

Denne saken ble første gang publisert 15/11 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også