Prøvekjørt: Mazda 6 stv
Med kraftige skjermbuer og en del andre tøffe detaljer skiller Mazda 6 seg litt ut fra mengden. Den ser også friskere og mer sporty ut enn en god del konkurrenter. Foto: Knut Arne Glesne
Som forgjengeren, er Mazda 6 en kjøreglad bil. Men den er komfortabel også, og støynivået er behagelig lavt. Foto: Knut Arne Glesne
Interiøret gir en god kvalitetsfølelse, selv om det er noe hardplast her. Ergonomien er også fin; det er lett å trives bak rattet. Foto: Knut Arne Glesne
Bilen er blitt større enn forgjengeren, med bedre innvendig plass som resultat. Men den er også blitt lettere enn før. Foto: Knut Arne Glesne
Bakluka er stor, og lasteterskelen lav. Parkeringssensorer anbefales på det sterkeste. Bilen er diger, og en ser ikke hjørnene. Foto: Knut Arne Glesne
Med sportsstyling blir den småbarske fronten enda et hakk tøffere. Foto: Knut Arne Glesne
Selv om bilen oppleves som sporty, er den også komfortabel - selv på 18-tommere. Støynivået er også behagelig. Foto: Knut Arne Glesne
Bagasjerommet er stort, og lett å utnytte. Den enkle løsningen for å legge ned den 40/60-delte bakseteryggen, det skjer ved å dra i et håndtak i bagasjerommet, er enkel og samtidig smart. Foto: Knut Arne Glesne
Når bagasjeluka åpnes, følger bagasjeromstrekket med opp, samtidig som et nettingtrekk dras ut og skjermer de i bilen mot vind og blest. Praktisk. Foto: Knut Arne Glesne
Vi har stor sans for Mazda 6, både hva kjøreegenskaper og andre egenskaper angår. Prisene er heller ikke noe å klage på. Spesielt er dieselmodellen gunstig. Foto: Knut Arne Glesne
Bilen kommer med tre bensinmotorer og en dieselmotor. En sprekere diesel kommer etter hvert. Vi er ikke i tvil: Det er dieselmotoren du bør ha i denne bilen. Foto: Knut Arne Glesne
Denne saken ble første gang publisert 28/02 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.
Les også
Les alt om: