Prøvekjørt: Volkswagen Touran

POTENSIELL KLASSEVINNER

Med nye Touran har Volkswagen trolig en klassevinner blant de små MPV’ene. Vi har prøvekjørt bilen som kommer til Norge i slutten av mai.

Sist oppdatert

imgMini-MPV'er blir bare mer og mer populære, og konkurransen blir tøffere og tøffere. Opel Zafira, Peugeot 307 SW og Toyota Corolla Verso er alle biler mange kunne tenkt seg, men av disse tre er bare Zafira en reell konkurrent til nye Volkswagen Touran.

 

Touran er nemlig en sjuseter hvor man ikke trenger å være beinamputert for å få plass i de to bakerste setene. God plass er det riktignok ikke, men det fungerer atskillig bedre enn i for eksempel i Peugeot 307 SW. Derfor har den norske importøren bestemt at alle bilene som tas inn til Norge skal være sjusetere, samt at alle skal være utstyrt med ESP, radio og sidekollisjonsputer.

 

Seteløsningens fleksibilitet er hovedargumentet for å kjøpe en slik i bil i forhold til en stasjonsvogn. Når man ikke bruker de to bakerste setene, felles de ned i gulvet, og også den midtre seteraden kan fjernes helt ved behov. Når de to bakerste setene ikke er i bruk, har bilen et bagasjevolum på 641 liter, noe som er mer enn de nærmeste konkurrentene har å by på.

 

imgEn følelse av kvalitet er det første som slår oss etter noen meter med Touran. Hele bilen utstråler en typisk Volkswagen-kvalitet. Interiøret er robust, og man kjenner igjen detaljer fra eldre Volkswagen-modeller.

 

Ute på veien gir Touran mye kjøreglede til en mini-MPV å være. Understellet er relativt stivt satt opp, noe som gjør bilen stumpete, men også morsom å kjøre. Den progressive servostyringen gir den nødvendige motstanden i høy hastighet. Som på de fleste nye biler er A-stolpen massiv, noe som gjør sikten dårlig i krappe svinger. Styringen er derimot direkte og bra i de samme svingene.

 

 

 

imgVolkswagen Touran tilbys med tre bensinmotorer og to med diesel. Av bensinmodellene prøvde vi 1,6-literen med FSI-teknologi og 115 hestekrefter. FSI-teknologien skal gi bilen høyere dreiemoment kombinert med lavere forbruk. Likevel virket vår testbil overraskende slapp, og vi måtte gire uvanlig mye. Først ved høyt turtall begynte bilen å lystre.

Diesel, takk

Derfor er ikke vi i tvil om at vi ville ha valgt diesel. 1,9 TDI med 100 hestekrefter gjør Touran vesentlig bedre å kjøre. Hele 250 newtonmeter (95 mer enn på FSI'en) gjør motoren til en spreking, og ikke var det mye støy fra oljebrenneren heller. Støyet gjorde derimot dekkene (Bridgestone Turanz).

 

 

imgAlle Touran-modeller, bortsett fra den minste bensinmotoren på 102 hester, tilbys med sekstrinns girkasse. Dermed finner man alltid riktig utveksling, men er det riktig med sekstrinns kasse på en slik bil? Det blir nødvendigvis mye giring, og vår mening er at dette passer bedre i en sportsbil enn i en mini-MPV. Også den automatiske girkassa har seks gir, men her slipper du å styre med giringen selv.

 

Seks gir eller ikke - Volkswagen Touran er trolig en klassevinner blant mini-MPV'ene. Prisene er ikke fastsatt, men trolig vil våre testbiler med 1,6 FSI og 1,9 TDI ligge et sted rett under 300 000 kroner. Den billigste 1,6-literen med 102 hester kommer på rundt 270 000 kroner, mens 2,0 l bensin med 150 hester og 2,0 diesel med 136 hk begge vil bikke 300 000 kroner.

 

VOLKSWAGEN TOURAN

Motoralternativer:

1,6 (102 hk)

1,6 FSI (115 hk)

2,0 FSI (150 hk)

1,9 TDI (100 hk)

2,0 TDI (136 hk)

I Norge: I slutten av mai

Førsteinntrykk: Kvalitetsinntrykk og plass få konkurrenter kan matche

 

 

 

VI MENNS BILTEST-KAVALKADE

Denne saken ble første gang publisert 24/03 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også