Porsche med historisk smak

Her er Porsches spesialmodell av Boxster, sterkt inspirert av 60-tallets motorsportsstorhet.

Boxster RS 60 Spyder får Porsches eget stylingsett, deres egne 19-tommere med spacere bak, og en helt unik fargekombinasjon.
Boxster RS 60 Spyder får Porsches eget stylingsett, deres egne 19-tommere med spacere bak, og en helt unik fargekombinasjon.
Sist oppdatert

Bilder: Porsche Boxster RS 60 Spyder

Porsche Boxster er en ordentlig kjøreglad bil. Den midtmotoriserte, åpne toseteren byr på alt som en ekte sportsbil skal gjøre, akkompagnert av flotte boxermotorer.

Nå lanserer Porsche en spesialmodell av Boxster. RS 60 Spyder skal kun bygges i 1960 eksemplarer, og skal minne oss om Porsches Type 718. Denne ble bygd fra 1958 til 1962, og var basert på den legendariske 550.

Ble brukt i F1
På denne tiden dominerte jo Porsche i en rekke asfaltløp-grener, både i cuper, i korte og i lange løp. 718 var til og med konkurransedyktig mot biler i større motorklasser - den hadde opprinnelig en 1,5-liter, og senere en 1,6-liter.

Type 718 ble til og med bygd om til en enseters racerbil, med førerplassen og rattet flyttet inn til midten av bilen. Og med et nytt karosseri uten skjermer, ble den også brukt som Formel 2-racer. I 1961 ble det en regelendring i F1, som begrenset motorstørrelsen til 1,5 liter. Og i 1961-sesongen kjørte et knippe Porsche 718-modeller F1-løp - riktignok med blandede resultater.

Klassisk farge og mer motor
Boxster RS 60 Spyder har mange likhetstrekk med 718. Den utvendige stylingen er fra Porsches egne tilbehørshyller, og gjør at den skiller seg fra en vanlig Boxster S. Helt røde baklys har den også fått. Sølvfargen er den samme som på 718, frontruteramma er svart, og det røde taket og det røde skinninteriøret har også samme farge som gamlefar. Nå får du riktignok levert spesialmodellen med mørkgrått skinninteriør og svart tak også, men da forsvinner jo noe av poenget, spør du oss.

Spacere er brukt for å dytte Porsches egne spesialfelger - et sett 19-tommere - lenger ut, mens det aktive sportsunderstellet skal gjøre bilen ordentlig leken. Den har også fått mer motor enn en standard-Boxster S; 3,4-literen er trimmet fra 295 til 303 hk, takket være et åpnere eksosanlegg.

Mer klassisk, mer sporty
Interiøret er også frisket opp med hint til 60-tallets legende. Innstegslister av aluminium, med "RS 60 Spyder"-logo inngravert, en mer gripevennlig girspak, og annet trekk i setenes sitteflate, dørsidene og på rattet gjør sitt for den unike opplevelsen. Midtkonsollen, baksiden av seteryggene, veltebøylene og setebeltene er også farget i samme sølvfarge som 60-tallsraceren.

Instrumentene har fått sølvblank omramming, og Porsche har også bygd om hele instrumentpanelet så det har fått et mer puristisk og klassisk utseende. Og så har den jo naturligvis fått en plakett på hanskeromslokket med bilens nummer på.

RS 60 Spyder kommer i mars, og får naturligvis en høyere pris enn en vanlig Boxster S (som for øvrig koster 920 000 kr), men så ser den jo ordentlig flott ut også.

Denne saken ble første gang publisert 28/11 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også