Porsche-killer

Når Corvette ZR1 lanseres til sommeren, så er det med klare intensjoner. Bilen skal bli noe av det heftigste som er å få, og det til en brøkdel av prisen man må betale for konkurrentene. Slik lyder i det minste beskjeden fra GM, men situasjonen her hjemme er litt annerledes, så lenge vi har et særegent avgiftssystem.

Foto: © 2007 General Motors
Sist oppdatert

Ukjente ytelser
General Motors vil foreløpig ikke si noe om spesifikasjoner, men de avslører at dette blir den første produksjonsmodellen av Corvette med en toppfart over 200 miles i timen, eller 320 km/t om du vil.

Forholdet mellom kraft og vekt skal være bedre enn både Porsche 911 GT2, Ferrari 599, og Lamborghini LP640. Både fremdrift og bremseeffekt skal ifølge GM hamle opp med de samme konkurrentene.

- Vi har lagt stor vekt på hele spekteret i ytelser, forteller Ed Peper i GM. - Alt fra akselerasjon, bremser, grep og toppfart er satt opp mot de viktigste konkurrentene.

LS9
Mye av hemmeligheten til ZR1s heftige ytelser ligger i maskinen, en LS9 med kompressor. Basisen er en 6,2-liters V8 som minst skal produsere 100 hk per liter slagvolum. Enkel matte sier dermed 620 hk, og dreiemomentet er oppgitt til svimlende 823 Nm.

Kompressoren sørger for pustehjelp helt fra bunnen av, i motsetning til en turbo som har et relativt kort arbeidsområde. Kompressoren er for øvrig produsert av Eaton, og holder det gående helt opp til 6600 omdreininger.

Hele maskinen settes sammen for hånd i GMs eget Performance Buils Center i Wixom, utenfor Detroit.

For å distribuere kreftene videre er maskinen hektet på en 6-trinns manuell kasse, og mellom der sitter en dobbeltplate-klutsj som er sterk nok til å takle alle musklene, samtidig som bilen skal bli smidig å kjøre. Dobbeltløsningen gjør også at de kan gå ned fra 290 mm-disker til 260 mm.

Aluminium og magneter
ZR1 er laget på det samme aluminiumschassiset som Corvette Z06, og har i bunn og grunn samme understell både foran og bak. Oppsettet er likevel noe annerledes trimmet. Corvettes Magnetic Selective Ride Control er fortsatt med i ZR1, men også dette er satt opp spesielt for ZR1. Et magnetsystem hjelper til med å stramme opp bakvognen for å få en hoppefri "take-off", noe det ellers ville blitt med alle kreftene som er i sving her.

Stopp galskapen
For å stoppe doningen har Corvette tatt i bruk skivebremser med 15,5" diameter i front (394 mm) og 15" bak (380 mm). Plassen er det derimot ikke så mye problemer med, for Corvette har satt på et sett 20" hjul bak (335/25/ZR20), og 19" foran (285/30/ZR19).

Én ting er i det minste sikkert: Denne gangen har ikke GM bare satt seg fore å lage en bil med enorme ressurser, de har også lagd en bil som ser sinna ut. Vi gleder oss til prøvekjøringen.

Denne saken ble første gang publisert 08/01 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også