Minitest: Skoda Superb 1,9 TDI 100

PLASS PÅ BILLIGSALG

Skoda Superb kom på markedet i fjor, men først nå i vår er den mest attraktive modellen kommet i salg.

Sist oppdatert

imgMed den gamle bensinmotoren på 2,0 liter var prisen riktig, men motoren feil. Med den kraftige TDI-maskinen på 130 hk var motoren riktig, men prisen feil.

 

Når TDI-maskinen på 1,9 liter og 100 hk jobber under panseret, stemmer både motor og pris. Rimeligste Superb med denne motoren starter nemlig på drøyt 290 000 kroner, og det er rimelig når du tar bilens størrelse med i betraktningen. Teknisk sett er Superb relativt lik VW Passat, men den er 10 cm lengre, og kanskje aller viktigst: Akselavstanden er også 10 cm lengre enn hos Passat.

 

Det gjør kraftige utslag. Ikke minst på den formidable beinplassen i baksetet, som så vidt vi kan erindre savner sidestykke i denne prisklassen. Derfor er det synd at takhøyden ikke gjør det mulig å beholde flosshatten på. Ellers er det nemlig limousintakter over Superb-baksetet.

 

Den lange akselavstanden har også andre fordeler. Bilen formidler nemlig ekte storbilfølelse til den som sitter bak rattet. Det bidrar også den gode støydempingen og den behagelige fjæringskomforten til. Her spiller også 100-hesteren en rolle: Den er det klart mest kultiverte motoralternativet til Superb i dette prisområdet.

 

imgAkselerasjonen klager vi heller ikke på. Noen sprinter er ikke bilen, men du har et jevnt og solid drag, noe som gjør at du ofte kan la girspaken hvile i femtegir når du er på lande- eller motorvei.

 

Innvendig gjør ikke Superb mye av seg designmessig - et sted trekker man vel en grense mot VW og Audi. Den tekniske kvaliteten virker imidlertid god. Vi registrerte ingen ulyder og fikk inntrykk av en god finish.

 

Hvis du trenger et stort baksete i en komfortabel bil med hyggelig pris, ville vi ikke vært sene om å føre denne Superb-modellen opp på handlelisten.

 

Skoda Superb 1,9 TDI 100

Motor: R4, 1896 ccm

Ytelse: 100 hk

Dreiemoment: 250 Nm - 1900 o/min

Dekkdimensjon: 205/55 R16

Egenvekt: 1458 kg

Bagasjerom: 462 liter

Forbruk EU-mix: 0,55 l/mil

0-100 km/t: 13,2 sek

Toppfart: 189 km/t

Pris: 293 000 kroner

 

Denne saken ble første gang publisert 25/04 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også