Pickup for de ekstreme

SEMA-showet er i gang, og Ford presenterer naturligvis fram en del gromme farkoster. Denne pickupen er noe av det råeste vi har sett til nå.

Den lange, brede og voldsomme F-450´en er blitt enda mer voldsom etter at DeBerti har gjort sitt med utseendet.

Den lange, brede og voldsomme F-450´en er blitt enda mer voldsom etter at DeBerti har gjort sitt med utseendet. Foto: © 2007 Ford Motor Company

Publisert Oppdatert
Bilen er ombygd til forhjulstrekk og har uavhengig hjuloppheng bak, for å få et så lavt gulv på lasteplanet som mulig.

Bilen er ombygd til forhjulstrekk og har uavhengig hjuloppheng bak, for å få et så lavt gulv på lasteplanet som mulig. Foto: © 2007 Ford Motor Company

SEMA, en forkortelse for Specialty Equipment Market Association, arrangerer et digert show hvert år der ettermarkedsleverandører viser fram hva de kan. I veldig mange tilfeller viser de fram komplette biler.

Tokyo Motorshow 07 - Alle nyhetene

SEMA-showet er enormt, og om leverandøren skal synes på utstillingsområdet, må den ha noe heftig å vise fram. Samtidig har bilprodusentene sett at utstillingen er en flott reklameplakat, noe som resulterer i et godt knippe ekstreme kreasjoner der bilprodusenten står som sponsor.

Lavt gulv og tøft ytre
Dallas Smith Corp., et selskap fra Indiana, USA, har spesialisert seg på å bygge om kjøretøy så de får et veldig lavt gulv. Det gir mer lasteplass, og gjør også at busser, campingbiler og slikt får mye innvendig plass uten at de behøver å være så veldig høye.

DeBerti Designs i California har spesialisert seg på å bygge tøffe varianter av Fords pickuper. Ford, som gjerne vil vise fram sin nye Super Duty-pickupserie, har derfor ordnet et fint samarbeid med et råbarskt resultat.

Enorm forhjulstrekker
F-450´en er diger, og DeBerti har gitt den et voldsomt ytre. Bilen skal være bygd for å frakte motorsykler, og Dallas Smith-selskapet har gitt pickupen et skikkelig lavt gulv. Lasteplan-gulvet er så lavt at det ikke lenger er plass til noen bakaksel, så bilen er ombygd til forhjulstrekk og med uavhengig hjuloppheng bak. Dermed er det bare å felle ned lastelemmen, og kjøre et par MC´er innpå.

Vi antar at den 6,4 liter store turbodieselen har lyst til å dra løs forhjulene på bilen, men det er nå en annen sak.

Påkostet for komfortens skyld
Det at den store pickupen også er en extra-extended cab, altså med ekstra langt førerhus, gjør også sitt for å gjøre den voldsom. Interiøret er for øvrig også oppgradert, med store mengder skinn og mye annet for økt komfort.

Vi synes i hvertfall dette ser barskt ut!

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag