MINITEST: HONDA CBR 1000RR FIREBLADE

PERFEKSJONISTEN

421c413e56a84.jpg
421c413e56a84.jpg
Sist oppdatert

I selskap med hårete R-sykler som pumper ut flere hestekrefter enn kilo, fremstår CBR 1000RR Fireblade som en moderat R-sykkel. Riktignok skal man ikke kimse av 172 hester og 179 kilo, men i en klasse preget av anorektisk effekthysteri, er ikke Fireblade det verste man kan etablere seg på. Likevel stiller den med kvaliteter som gjør den kapabel for å møte det meste. Ikke minst på landeveien.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Nydelig chassis og momentsterk motor gjør Fireblade til en nydelig landeveisracer. Den oppleves ikke fullt så heftig som de råeste konkurrentene, men noen sinke er den definitivt ikke!

Til tross for at de er konstruert og bygd som racere, er det landeveien som er R-syklenes primære jaktområde. Og det er altså på landeveien CBR 1000RR viser sin store styrke - bokstavelig talt. Motoren er nemlig sterk. Vi snakker ikke om en effektkarakter som detonerer i mer eller mindre ukontrollert villskap i nærheten av rødfeltet.

Derimot byr rekkefireren på en ekstremt lineær kraftutfoldelse. Effekten er hjertelig til stede allerede ved 4000 omdreininger og varer helt til nåla nærmer seg 12 - godt inne i rødfeltet. I motsetning til de sterkere konkurrentene, som virkelig må jages før de får vist hva de kan, bidrar Firebladens brede effektregister til at man alltid har krefter til disposisjon.

Når det er sagt, skal det imidlertid nevnes at effekten ikke oppleves fullt så dramatisk som på enkelte av konkurrentene. Men en liten bevegelse med gasshånda resulterer altså i at myke krefter drar maskinen opp i 200, nesten før man vet ordet av det.

Den myke og anvendelige effektkarakteren bidrar faktisk til at CBR 1000RR nesten virker snill. Et kjapt blikk på speedometeret forteller derimot noe helt annet

Og kjøreegenskapene er i stil med motorens smidige styrke. Takket være en elektronisk kontrollert styredemper, der effekten øker med hastigheten, byr Fireblade på stabile og svært forutsigbare kjøreegenskaper. Faktisk fordrer den litt muskelbruk i de raskeste kurvekombinasjonene, men til gjengjeld gir den et tillitvekkende inntrykk.

Med kort avstand mellom sete og styre får man også et godt grep om sykkelen. Selv om vi, i vår svært så aktive omgang med gasshåndtaket, opplevde så vel dekkslipp som utilsiktede forhjulsløft, var det aldri dramatisk.

Blant hopen av hysteriske racer-replicaer, fremstår Fireblade som en forutsigbar og harmonisk sportsmaskin. Den oppleves ikke fullt så dramatisk som sine sterkere artsfrender, men den har krefter og ikke minst egenskaper som gjør den i stand til å sette dem ettertrykkelig på plass. Ikke minst på landeveien.

[email protected]

Pris/effekt/vekt: 208 900/172 hk/179 kg

+ Effektiv motor/balanserte egenskaper

÷ Ikke fullt så rå som de råeste

= Lettkjørt R-versting

Denne saken ble første gang publisert 23/02 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også