Perfeksjonert og ekstrem

Carrera GT var det ypperste fra Porsche. Edo Competition syntes ikke det ypperste var nok.

Med 770 hk flytter dette ganske så greit på seg, skulle vi tro.
Med 770 hk flytter dette ganske så greit på seg, skulle vi tro.
Sist oppdatert

Bilder: Edo Competition Carrera GT

Da Porsche bygde 1270 eksemplarer av Carrera GT, var dette det råeste og heftigste de kunne bygge for vei. Med en 612-hesters, midtplassert V10 fikk karbonfiberbilen ekstreme prestasjoner. Prislappen er deretter.

Opptil 770 hk
Nå har tyske Edo Competition, som tidligere har tatt seg av flere kostbare, eksklusive superbiler og gjort dem enda heftigere, tatt hånd om Carrera GT. Resultatet er virkelig heftig.

Tuneren har utviklet et heftig trimsett til bilen, med modifisert innsug, ny motorstyring, åpnere luftfiltre og nye katalysatorer - pluss et enda åpnere eksosanlegg, som er 18 kg lettere enn originalsystemet. Velger du alt dette, får du hyggelige 770 hk i bilen.

Heisbar snute
Den nye hekkvingen er lagd av karbonfiber, og den midtre delen heises automatisk når farten blir høy. Understellet er utviklet i samarbeid med KW, og er i utgangspunktet beregnet for motorsport. Det er individuelt justerbart på alle tenkelige måter, og du får også en funksjon for å heise snuta på bilen når du møter på en fartshump eller påkjøringsrampe du helst skulle kommet deg over.

Veigrepet skal også være ordentlig: Edo har utstyrt Carrera GT´en med et sett nye 18-tommere skodd med 265/35-dekk foran og 345/30-dekk bak.

Denne saken ble første gang publisert 17/12 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også