Perfeksjonert coupé

Audi A5 er en imponerende bil, både hva design, kjøreegenskaper og – gitt riktig motorisering – ytelser angår. Men selvsagt var ikke dette nok for Abt.

Den nye fronten, lufteslissene i skjermene, litt senking og større hjul og ikke minst en oppsiktsvekkende lakkjobb, gjør A5 til et  virkelig blikkfang.
Den nye fronten, lufteslissene i skjermene, litt senking og større hjul og ikke minst en oppsiktsvekkende lakkjobb, gjør A5 til et virkelig blikkfang. Foto: © Marcus Buck Fotodesign,Keferloherstrasse 89,D 80807 MuenchenFon +49(0)89-359 01 80
Sist oppdatert

Dette er ikke akkurat første gang du kan lese om den tyske tuneren Abt på disse sidene. Abt har lenge tatt seg av alt som ruller ut fra Audi- og Volkswagen-konsernene og deres datterselskaper, og nå som Audis coupé A5 er på plass, hadde vi ikke regnet med at de ville holde seg unna.

Med gjeller
- A5 var en stor utfordring for oss, sier Abt-sjef Hans-Jürgen Abt i pressemeldingen. - Den er så vakker i utgangspunktet.

Men de fant da likevel ting å fikse på. Stylingsettet, som består av en ny frontfanger som markerer den voldsomme grillen enda mer, gjelleformede lufteslisser i forskjermene, en markant hekkfanger med integrert diffuser og plass til to doble utblås, og en bred hekkvinge, gjør den tøffere.

300-hesters diesel-moro
Abt sier at det nye eksosanlegget deres ikke bare ser bra ut, det høres også bra ut. Foreløpig har de ikke det helt store motorprogrammet til bilen, men den tre liter store dieselmotoren, som originalt yter 240 hk, trimmes elektronisk til 272 hk. Bytter du turbo i tillegg, får du 300 hk å hygge deg med.

Tuneren har dessuten tatt fram et justerbart understell til bilen, og et bremsesett med 380 millimeter store skiver foran. Med deres egne felger - som er tilgjengelig i størrelser fra 18 til 20 tommer for A5 - mener de selv at den flotte bilen er på sitt aller beste.

Denne saken ble første gang publisert 18/07 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også