MINITEST: DAEWOO LACETTI

OPPREISNINGEN

Daewoo har i lengre tid slitt for sin eksistens, og gjør det fortsatt. Å lage gode biler i trange tider er ikke lett, men Daewoo har gjort et forsøk, med et unektelig respektabelt resultat.

Sist oppdatert

I 1997 kom Daewoo Lanos. Allerede da kunne man nesten se på bilen at det kom til å gå nedenom og hjem. Med hjelp fra anerkjente designere skulle de ta verden med storm, men dessverre befant de seg i Golf-klassen. Det gjorde oppgaven svært vanskelig.

 

Nå klemmer de til igjen, i samme klasse. Det er da heller ikke så merkelig, for det er den mestselgende, og dermed hva volum angår, mest fristende klassen.

Etter min mening er heller ikke Lacetti noe designersmykke. Selv med hjelp fra Giugiaro er den blitt for lite spennende, og bilen ser nesten gammel ut idet den kommer som ny på markedet. Samme greia som med Lanos.

 

Interiøret derimot, ser langt bedre ut. Ikke det at det oser av luksus, men det er skapt et ryddig miljø, med en opplevd kvalitetsfølelse som vi savner i mange dyrere biler. Kombinasjonen blått eksteriør, med grått interiør, ser også bra ut.

Liten men sterk motor

Maskinelt overrasker Lacetti med en 1,4-liter som yter 94 hk. Rent ytelsesmessig er den faktisk på høyde med enkelte av 1,6-literne i samme klasse.

Det merkes likevel at det er en liten maskin, med begrenset dreiemoment. Den har et arbeidsområde som ligger høyt, med en momenttopp på 4400 omdreininger, og en effekttopp på 6300. Dette går ikke nevneverdig ut over ytelsene, som er bra. Det går derimot utover støynivået, som ikke er så bra.

 

Rent kjøreteknisk gjør den langt mer av seg enn jeg hadde forventet. Bilen har faktisk et understell som følger godt med, og har en veldig god kombinasjon av veigrep og komfort. Styringen er presis og direkte, og gir deg akkurat den følelsen av nøytralitet som du skal ha i denne type bil, som tross alt ikke er en sportsbil.

Mye utstyr

Bilprodusenter som i utgangspunktet vet de lager det som må sies å være et lavprisprodukt, frir ofte til kundene med å pakke på med utstyr. Det kommer kjøperne til gode, og Lacetti mangler stort sett ingenting. Bilen leveres med elektrisk drevne vindusheiser, fargede ruter, klimaanlegg, CD/radio, varme i seter, samt mer av mindre viktig art.

 

Dermed ender vi med å se på prisen, for så å bli overrasket i den ene eller andre retningen. Lacetti får et smil. Den koster 179 900 pluss omkostninger, noe som er en god pris for en relativt rommelig bil, med en kvikk motor, som har mer enn nok utstyr. Et godt kjøp, med andre ord.

 

[email protected]

 

Tekniske data

Motor: R4, 1399ccm, 16V

Ytelse: 94 hk - 4400 o/min

Dreiemoment: 131 Nm - 6300 o/min

Forbruk: 0,71 l/mil

0-100 km/t: 11,6 sek.

Toppfart: 175 km/t

Dekkdimensjon: 195/55 R15

Egenvekt: 1170 kg

Bagasjerom: 275/1045 liter

Pris: 179 900 + omk.

Kommer: Er på markedet

Førsteinntrykk: Mye bil for penga

 

Denne saken ble første gang publisert 23/08 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også