OPEL ANTARA:
Opels SUV er klar
I fjor fristet Opel oss med et tredørs SUV-konsept. Nå er Antara offisiell, og den kommer på markedet mot slutten av året.
Blant de større
Nå har Opel vist fram bilen i produksjonsklar form. Den har fått fem dører og en mer avrundet og nedtonet design, men skiller seg fortsatt litt ut fra SUV-mengden.
Antara er med sine 4,57 meter blant de større i SUV-segmentet - den er for eksempel 11 cm lengre enn en Nissan X-Trail, men sju centimeter kortere enn en CR-V. Innvendig skal den være rommelig og fin, og Opel hevder at seteløsningen skal være svært så fleksibel. Den skal kun leveres som femseter - sjuseteralternativet kommer i søstermerket Chevrolets Captiva-modell som er basert på den samme plattformen.
- Personbilaktig
Høy bakkeklaring til tross; Opel lover oss personbilaktige kjøreegenskaper. Firehjulstrekksystemet har en elektrohydraulisk midtdifferensial som fordeler krefter til bakhjulene ved behov.
For dem som vil i terrenget med bilen, kan det også være greit å vite at den får Descent Control System - altså et program som hjelper deg til å krype ned en bakke uten at du behøver å bremse - som standard. Og tilhenger-stabiliseringsprogram blir også tilgjengelig.
Store bensinmotorer - og en fin diesel
Til å begynne med får du tre motorer å velge mellom i Antara . En 2,4-liters firer på 141 hk er minste bensinmotor, og du kan også velge en 3,2-liters V6 på 224 hk. Dieselalternativet er en toliter på 150 hk - en velkjent maskin som gjør en god jobb i alle andre bilmodeller den sitter i. V6´en og dieselmotoren kan også kombineres med automatgir.
Antara ventes på markedet mot slutten av året
Denne saken ble første gang publisert 10/05 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.