PRØVEKJØRT: CADILLAC STS

NY PÅ NÜRBURGRING

Før Cadillacs nye premiumsedan STS var klar for Europa, måtte den gjennom et betydelig treningsprogram på Nürburgring.

42b27cbac61f6.jpg
42b27cbac61f6.jpg
Sist oppdatert

Vi Menn kjørte Cadillac STS i USA allerede i fjor (reportasje i Vi Menn Bil nr. 6-04), men det er på mange måter en helt annen bil som nå presenteres for det europeiske markedet. "Over there" har nemlig bilen et helt annet oppsett enn det det europeiske markedet etterspør.

 

imgCadillac måtte ruste opp i tyskernes egen bakgård. På motorveien - der man i motsetning til i USA kan oppleve å se 3-4 raske biler ligge støtfanger mot støtfanger i 200 km/t, og derfor trenger gode bremser. På sideveier - der farten fortsatt er høyere enn i USA, og der svingete og kupert terreng krever presis styring, fastere demping og fortsatt gode bremser. Og ikke minst på Nürburgring, med den 21 km lange Nordschleife - der en bils svakheter fort avdekkes.

 

- Etter tjue runder på Nordschleife, merket vi for eksempel at bremsene begynte å bli dårlige. Vi måtte også finne dekk som tålte påkjenningene bedre, forteller Mark Meyers, ansvarlig for STS' tuning for Europa.

 

For sikkerhets skyld (!) inviterte Cadillac til prøvekjøring i Nederland, som verken har bakker, høyhastighetsveier eller særlig med svinger. Dermed ble verken STS med 3,6-liters V6 eller 4,6-liters V8 Northstar (senere kommer en mer ekstrem STS-V, samt mulighet for 4WD) satt på de store prøver.

 

imgKjøreegenskapene - det lille vi fikk testet i køer og på diker rundt Amsterdam - viser at amerikanerne gjør et realt forsøk på å slåss i Europa, og komforten er upåklagelig.

 

De europeiske versjonene har videre differensialbrems og selvsagt også elektronisk stabilitetskontroll, StabilyTrack. Ifølge Meyers er de tunet for å slå inn sent - et svar vi fikk etter å ha konfrontert ham med en småkilen overstyring ut av en våt rundkjøring.

 

STS' interiør er preget av skinn, hardplast og enkelte detaljer i eukalyptus, og midtkonsollen domineres av en diger fargeskjerm. Selvsagt er her alle mulige sete- og rattinnstillinger, kjørecomputer, navigasjon, headup-display på frontruten og det meste av hva et hjerte kan begjære.

 

Til tross for at STS er noe større enn BMW 5-serie, Mercedes-Benz E-klasse og Audi A6, er det fra disse modellene den skal ta markedsandeler. En ulempe er det nok derfor at V6 koster 859 000 kroner, og V8 1 127 000 kroner.

 

Du klarer deg for øvrig lenge med STS V6 i Norge - ikke minst fordi den har 90 prosent av dreiemomentet tilgjengelig mellom 1600 og 5800 omdreininger. Dessuten har den en herlig lyd!

 

For å ta sats lanserer Cadillac en spesielt utstyrsrik "Launch Edition" av STS, der du blant annet får varme også i baksetene, samt et utrolig bra integrert Bose 5.1 Surround Sound-anlegg. Kanskje det bidrar til at importøren når målet om fem solgte STS i 2005?

 

[email protected]

 

Tekniske data:       Cadillac STS

V6

V8

Motor:

3,6 V6

4,6 V8 Northstar

Ytelse:

257 hk v/6500 o/min

325 hk v/6400 o/min

Dreiemoment:

342 Nm v/3200 o/min

427 Nm v/4400 o/min

Forbruk (blandet):

1,24 l/mil

1,44 l/mil

0-100 km/t:

7,4 sek

6,2 sek

Toppfart:

229 km/t

250 km/t

Dekkdimensjon:

235/50 R17 foran, 255/45 R17 bak

255/45 R18

Egenvekt:

1782 kg

1817 kg

Bagasjerom:

464 liter

464 l

Pris:

859 000 kr

1 127 000 kr

Kommer til Norge:

I disse dager

Førsteinntrykk:

Utydelig - men for spesielt interesserte

Denne saken ble første gang publisert 17/06 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også