LEXUS LS600H L:

Ny dunder-hybrid

Lexus har nå vist en ny dunder-hybrid, med en V8 kombinert med elmotorer. Ytelsene skal være som en tolvsylindret bil.

44468d2aef5cb.jpg
44468d2aef5cb.jpg
Sist oppdatert
img
img
img
img
Hybriden Lexus RX400h er en skikkelig flott bil. Hybridsystemet og det trinnløse girsystemet gir bilen store og momentane krefter, samtidig som forbruket holdes på et noenlunde fornuftig nivå.

Snart GS450h-kjøring

Om ikke så lenge skal Vi Menn Bil av gårde for å kjøre Lexus GS450h; GS med en 3,5-liters V6 og hybriddrift, med 339 hk. Lexus lover oss prestasjoner som en V8-motorisert bil, men med forbruk som en toliters firer. 0-96 km/t skal gå unna på pene 5,2 sekunder.

Nå, på New York Auto Show, har Lexus nettopp vist storebror LS i hybridutgave. Navnet er LS600h, og dette skal i følge produsenten være verdens første V8-motoriserte fullhybrid.

Over 435 hk

Hybrid-LS´en har en nyutviklet, femliters V8 under panseret, paret med elmotorer som drives av en nykonstruert batteripakke med høy kapasitet. Motorene gir LS600h totalt over 435 hk.

For å få kreftene effektivt ned i bakken, har LS´en et nyutviklet, mekanisk firehjulstrekksystem. Girsystemet er trinnløst, også dette er nyutviklet. Resultatet skal være lineær kraftleveranse, med gode akselerasjonsprestasjoner som resultat.

- Prestasjoner som en V12

Lexus hevder at V8-hybriden skal ha prestasjoner som en moderne, tolvsylindret motor, samtidig som forbruket skal være det beste i V8-ligaen.

Det er ikke så mange detaljer som er frigitt ennå, men 0-100 km/t skal gå unna på rundt 5,5 sekunder. Samtidig antydes et forbruk på 0,9 liter på mila.

- Den stilleste bilen noensinne!

Hybridsystemet har også gitt muligheten for å bygge en stillegående bil. Lexus hevder i pressemeldingen at hybrid-LS´en skal være en av de stilleste bilene som noensinne er blitt bygd.

- Lexus LS600h L ble bygget for å utforske de ytre grensene for prestasjoner, stil og sikkerhet, sa Bob Carter, Lexus-gruppens visepresident da bilen ble presentert.

Mye utstyr

Lexus LS600h L er den lange versjonen av LS. Denne er rundt 13 cm lengre enn en vanlig LS, noe som kommer baksetepassasjerene til gode. Denne skal kun selges på det amerikanske markedet, men den korte kommer hit.

Den lange LS-hybriden får mye utstyr. Blant annet har den firesoners klimaanlegg, det ene baksetet kan legges bakover som en lenestol (og den har fotstøtte og massasjefunksjon), den har harddiskbasert navigasjon, og den har også et før-krasj-system liknende Mercedes´ PreSafe-system.

LED-frontlys

Dette systemet skal også oppdage ikke-metallgjenstander foran bilen, for eksempel mennesker.

Hybrid-LS´en blir også den første serieproduserte bilen som har LED-lys foran, både som kjørelys og fulltlys.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 19/04 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også