MINITEST: HARLEY-DAVIDSON SOFTAIL SPRINGER CLASSIC
Nostalgi-cruiser
Softail Springer Classic er som snytt ut av en Harley-brosjyre fra sent 40-tall.
Det skyldes ikke minst den spesielle gaffelen, som har gitt modellen navn. Springergaffelen er nettopp utviklet for å gi sykkelen en nostalgisk stil. Stilen suppleres av bakhjulsopphenget, som tilsynelatende ser stivt ut. Softail er navnet, hvilket tilkjennegir at det faktisk er snakk om fjæring.
Stiller du på et veterantreff med Softail Springer Classic, kan du ikke vente å bli tatt vel imot av dem som allerede er der. Men du behøver trolig ikke bevege deg langt unna treffplassen før du blir tatt for å være en av deltakerne. |
Den som ønsker amerikansk cruiserkomfort, kan imidlertid trygt satse på Classic. Behagelig sittestilling med moderat plasserte fotbrett og bredt styre, gir nemlig svært god komfort. Og da snakker vi altså ikke om pløsen komfort som gir risiko for liggesår etter 12-15 mil. Det brede setet har nemlig en fast, men likevel bekvem polstring. I kombinasjon med tilnærmet vibrasjonsfri motor, er det snakk om turegenskaper på nivå med det beste i cruiserverdenen.
Motoren er helt ålreit. All den stund den skal dra på godt over 300 kg, er det selvsagt ikke snakk om ytelser som forårsaker hakeslepp og hjerteklapp, men den drar greit nok. Hvorvidt manglende vibrasjoner kan karakteriseres som positivt eller negativt, er det spørsmål om smak og behag. Vi som liker å ha stempelfølelsen mellom beina, hadde helst sett at motoren i noe større grad tilkjennega kubikken.
Springer Classic er utvilsomt en av de beste Harleyene vi har vært borti. Den er bekvem og lettkjørt, samtidig med at den formidler massiv customfølelse. Selvsagt er den tung, men amerikansk stål er nå engang amerikansk stål og følgelig skal ikke det brukes mot den. Og så var det utseendet, da. Etter vår mening har Harley klart å kreere et kjøretøy som oser av nostalgi, uten at det bikker over og blir vulgært. Det som er synd, er prisen. Men det er jo også typisk for Harley. dessverre.
[email protected]
Pris/effekt/vekt: 263 900 kr/71 hk/322 kg + Komfort/kjøreegenskaper/stil - Dyr = Harley på sitt beste |
Denne saken ble første gang publisert 13/02 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.