BRABUS MAYBACH

NÅR ALT IKKE ER NOK

En Maybach er i utgangspunktet særdeles godt utstyrt. Men for MB-tuneren Brabus var det langt fra bra nok. Her er deres versjon av den tyske superflåten!

Sist oppdatert

640 hk burde være tilstrekkelig.

Enda mer kraft

Tyske Brabus, kjent for sine mange Mercedes-Benz-modifiseringer, klarte selvfølgelig ikke å holde vantene unna Mercedes-eide Maybach. Til Genève hadde de med seg den 5,7 meter lange og 2,7 tonn tunge Maybach 57 i full Brabus-trim, en bil som mildt sagt er noe utenom det vanlige.

En Maybach 57 har fra før av en relativt voksen, biturbomatet 5,5-liters V12 under panseret. Men 550 hk og 900 Nm var ikke nok for Brabus; etter en omfattende runde hos Brabus-sjefen Bodo Buschmann og kompani står bilen frem med 6,3 liters sylindervolum, 640 hk og 1026 Nm - et dreiemoment som for øvrig er tilgjengelig allerede fra 1750 omdreininger. Dermed kappes 0-100-sprinten ned til 4,9 sekunder, og toppfarten er begrenset til 300 km/t.

Rett og slett imponerende

Enda mer luksus

Og om ikke interiøret i standard-Maybach'en er bra nok for deg, stiller Brabus velvillig opp med løsningen: Nytt skinntrekk, nytt treverk, mer aluminium, 15,2-tommers tv-skjermer (mot standardmodellens ynkelige nitommere) som også fungerer som pc-skjermer, og virkelig dype lammeullstepper på gulvet skal gi det lille ekstra. Og ja, pc-en er selvfølgelig tilknyttet bilens trådløse nettverk, og står naturlig nok på listen over det Brabus leverer.

Å trimme motoren uten å gjøre noe med kjøreegenskapene er aldri aktuelt, og Brabus er seg sitt ansvar bevisst. Ny luftfjæring gir 15 millimeter lavere bakkeklaring, og spesialdesignete 21-tommers felger med litt gummi utenpå - de noe ukurante profilene 325.35.21 bak og 285.40.21 foran - gjør sitt for veigrep og utseendet.

 

Intet mangler i Maybach-kontoret.

Men hvorfor de tyske ingeniørene har falt for fristelsen å montere inn tåkelys i frontfangeren, det har vi litt problemer med å forstå.

Ikke for hvermansen

En Maybach tilhører bilverdenens absolutte toppelite, i hvertfall hva størrelse, luksus og prislapp angår. Den lille versjonen, Maybach 57, koster i utgangspunktet et sted rundt 380 000 . Full Brabus-pakke gir minst 140 000 i påslag.

 

Selvfølgelig kan man få denne behandlingen på en Maybach 62 også; da havner totalsummen fort nærmere 600 000 , før norske avgifter er betalt. Men det så ikke ut til å skremme unna tilskuerne på Genève-utstillingen, i hvert fall.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 08/03 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også