MINITEST: HONDA CB 600 HORNET

NAKEN SJARM

Det finnes ingen rasjonelle forklaringer på vår entusiasme for CB 600. Like fullt har vi stor sans for den lille tassen.

Sist oppdatert
img

Den er liten og lett. Den er tøff og sterk.
Den har begrenset komfort, men funker desto
bedre i nærmiljøet. En lettkjørt nybegynnersykkel
eller en bøllete streetfighter. Vi liker Hornet!

Mulig det har noe med utseendet å gjøre. Den er tøff. Det faktum at den er lett og hissig, er også et poeng. Men som rasjonelle forklaringer på hvorfor vi nesten vurderer å kjøpe en, holder de ikke vann. Tross alt finnes det billigere kandidater med bedre bruksegenskaper. I det perspektivet er ikke Hornet noe klokt valg.

 

Så må vi vel bare innse at vi som MC-entusiaster ikke er i stand til å utvise den helt store klokskapen. Vi merker det så definitivt når vi etablerer oss i sadelen på Hornet. Sykkelen er liten som en moped. Men i motsetning til mopeder har den en illsint motor med dertil passende chassiskomponenter. Det resulterer i at alt som heter tilbakeholdenhet erstattes av horn som formelig vokser ut gjennom hjelmskallet. Men slik er det med streetfightere: Transport blir en biting. Moroa er det primære!

 

Hornet har altså vært gjenstand for en gjennomgripende oppdatering i år. Mer spontanitet i motoren og bedre chassisegenskaper har vært de viktigste målene. Spesielt når det gjelder chassiset, merkes forbedringene godt. Til svingete utskeielser på nærmiljøets favorittveier, gjør den en like god jobb som en hvilken som helst R-sykkel. Det faktum at styret er høyt og vindbeskyttelsen lik null, gjør at man ikke behøver å bevege seg i førerkortbeslagets grenseland for å ha det moro. I vårt fartsgrenseformynderske mødreland, kan man selvsagt kalle det en fornuftig egenskap. Men all den stund man blir inspirert til forhjulsløftende bøllekjøring, er ikke fornuft denne sykkelens sterkeste side.

 

Underholdningsmessig sett er det imidlertid lite som kommer opp mot Hornet. I hvert fall når man tar prisen i betraktning. For 110 000 får man en sykkel med kjøreegenskaper og ytelser av god R-standard. Man får også en sykkel som ser skikkelig barsk ut. Gjennomført streetfighterlook, med eksospotte klint oppunder hekken, er også i tråd med vår puristiske smak. Men alt dette går altså på det emosjonelle. De praktiske egenskapene kommer i annen rekke. Men bare så det er sagt: Hornet funker helt greit - den. Det er sjarmen som gjør den så spesiell.

Pris/effekt/vekt: Kr 109 900,-/95 hk/178 kg

+ Tøff stil/glad motor

- Fornuften uteblir

= For moro skyld

 

 

Denne saken ble første gang publisert 13/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også