MINITEST: MOTO GUZZI V 1100 BREVA
Myk roadster
Når man blir konfrontert med en motorsykkel man liker, får man forventninger. Da vi første gang så Moto Guzzi V 1100 Breva, likte vi den umiddelbart. Følgelig var det ikke til å unngå at forventningene var store da vi omsider kunne legge nevene på styret.
Vi etablerte oss på V 1100 med forventninger om myk komfort, råsterk motor og sporty attityde. Italienerne har nemlig alltid vært flinke til å få fram det sportslige, hvilket også burde gjelde Breva. Følgelig er det med en viss beklagelse vi må konstatere at den er et unntak.
SJARMERENDE, MEN...: |
Heller ikke motoren påkaller den helt store begeistringen. Den drar greit nok, men man har fornemmelsen av at det er mye masse i bevegelse. Det går ut over både gassrespons og spontanitet. Motoren hadde egentlig passet bedre på en cruiser.
Når det er sagt, skal vi legge til at girkassa er noe av det beste vi noensinne har vært borti. Den er særdeles presis og bidrar til at Breva, tross alt, evner å underholde under aktiv kjøring.
Når det gjelder komfort, stiller imidlertid Guzzi'en med sterke kort. Selv om fothvilerne er forholdsvis høyt plassert, nyter føreren en avslappende sittestilling. Bekvemt sete, myk fjæring og vibrasjonssvak motor gir makelig velvære under de fleste kjøreforhold. Man behøver heller ikke bedrive grisekjøring for å ha det trivelig.
Takket være den lette styringa, kan man legge opp til lange etapper på svingete underlag - uten at skrotten blir kjei. I et slik perspektiv kan den med litt velvilje påberopes å ha sportslige kvaliteter. Laid-back-sport, om du vil...
Breva er grei i byen. Takket være høyt styre og lavt sete, er den letthåndterlig. Riktignok opplever vi drivverket som svært direkte. Følgen er at fremferden både blir hakkete og klunkete, men med litt tilvenning går alt så meget mykere.
Hvis forventningene er høye, kreves det mye for å innfri dem. Det er bare å konstatere at våre forventninger var i overkant av det Breva maktet. Dermed er det ikke sagt at vi er misfornøyd. Det er utvilsomt en trivelig og sjarmerende sykkel. Men egenskapene er altså på det jevne. Med en prislapp på 180 000 kroner burde man kunne forvente noe mer...
[email protected]
Pris/effekt/vekt: Kr 179 990/83 hk/231 kg + Komfort ÷ Pris = Mest for merkeentusiaster |
Denne saken ble første gang publisert 02/02 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.