F1-bilene 2004:
MYE LIKT, SOM VANLIG
Formel 1-teamene blir ofte beskyldt for industrispionasje, fordi bilene er så like. Vi har sett på årets utfordrere.
I går ble årets Ferrari endelig presentert, og i likhet med utfordrerne fra Williams og McLaren, er også dette en bil som skiller seg ut fra mengden. Den nye Ferrarien ser kanskje ut som den forrige, men den har kortere hjulavstand og er enda smalere enn forgjengeren.
Også frontvingen har et litt annet design enn tidligere, og ifølge teknisk sjef Ross Brawn er dette den "beste" Ferrarien noensinne. Det sier han for øvrig hvert år, og det stemmer jo stort sett også.
Williams-bilen |
Vi har allerede sett de nye bilene fra Williams og McLaren. Williams'en har et radikalt neseparti, som aldri har vært sett tidligere.
McLaren har gått andre veien, med et veldig tynt neseparti. Vinterens tester viser at begge designene fungerer bra.
Mye er veldig likt
Ser vi bort fra disse tre bilene, er det små forskjeller mellom F1-bilene.
Toyota ble i fjor beskyldt for å ha stjålet tegninger fra Ferrari, og det er ikke så rart, ettersom bilene var veldig like.
Sauber-bilen |
Den nye Sauber'en er veldig lik fjorårets Ferrari. Kanskje ikke så dumt, ettersom Sauber kjører med gamle Ferrari-motorer.
Luftinntak og nesten alle vingene er så godt som identiske. Her er det imidlertid ikke snakk om industrispionasje, ettersom Sauber og Ferrari samarbeider tett.
Jaguaren |
På torsdag presenteres den nye Renault'en, mens BAR skal presentere bilen 1. februar. Testingen av disse bilene er i gang allerede, og BAR-Honda har allerede satt banerekorder med Jenson Button bak rattet.
Toyota'n |
Denne saken ble første gang publisert 27/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.