Mer kraft, mindre forbruk

BMW fortsetter å oppdatere modellene sine med sprekere motorer som samtidig er snillere både hva forbruk og utslipp angår. Innstegs-X3 er den neste.

X3 er en fin bil å kjøre - både på og utenfor veien.
X3 er en fin bil å kjøre - både på og utenfor veien.
Sist oppdatert

Vi lever i en tid der miljødiskusjonen herjer, biler blir sett på som ordentlige fy-objekter, og kraftige motorer med høyt utslipp av CO2 straffes hardt. Bilprodusentene må derfor prøve å gjøre det de kan for å lage "snillere" biler - de har krav på seg om dette fra styre og stell, og kundene vil jo heller ikke framstå som miljøsvin.

Sprekere og snillere innstegsdiesel
BMW har i den siste tiden oppdatert mange av motorene sine på de fleste modellene. De er blitt sprekere, men samtidig mer effektive. Små endringer ellers på bilene har også bidratt til å redusere forbruket. Og dette gir utslag i lavere forbruk, noe som er positivt både for lommeboka og for miljøet.

SE BILDENE HER

Nå får også X3 oppdateringer som bidrar i positiv retning. Fra og med neste års modeller kan du kjøpe den med en ny toliters-diesel, som i stedet for dagens 150 hk og 330 Nm gir 177 hk og 350 Nm. Samtidig reduseres forbruket fra 0,72 liter på mila til 0,65 og CO2-utslippet fra 191 til 172 g/km. Motoren skal i tillegg ha blitt mer kultivert.

Flere forbedringer
Nytt er det også at du kan få kombinert tolitersdieselen med en sekstrinns automatkasse, som visstnok skal være dynamisk og ha kjappe girskift. Mer utstyr for komfort, underholdning og sikkerhet blir også tilgjengelig til X3-rekken.

MER: BMW 1-SERIE COUPÉ
MER: BMW 18d
MER: BMW 6-SERIE FACELIFT

De øvrige X3-variantene blir også litt snillere; takket være dekk med mindre rullemotstand, optimalisert differensial bak, oppdatert servopumpe, forbedret aerodynamikk og en del annet reduseres forbruket med mellom seks og elleve prosent.

Denne saken ble første gang publisert 26/07 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også