Mer dunder i Audi Q7

Med 4,2-liters dieselmotor har den digre Audi Q7 alle de kreftene du kan ønske deg. Men B&B syntes 326 hk og 760 Nm var altfor lite.

B&B Automobiletechnik utstyrer Q7 med et sekstendelers stylingsett, og med fem centimeter lavere bakkeklaring blir den enda mer asfaltvennlig enn standardbilen.
B&B Automobiletechnik utstyrer Q7 med et sekstendelers stylingsett, og med fem centimeter lavere bakkeklaring blir den enda mer asfaltvennlig enn standardbilen.
Sist oppdatert

Bilder: B&B Audi Q7 4,2 TDI

Audis SUV Q7 er en diger bil, og den er tung. Med 4,2-liters diesel-V8 i snuta får den et hyggelig kraftoverskudd, uten å bli noen ekstremmaskin på noen måte. Kreftene kommer så jevnt og behagelig at det bare føles helt riktig. Men motorkreftene gjør den også til en herlig Autobahnracer.

Denne motoren er kort sagt det perfekte valget i Q7, men prislappen på drøye 1,4 millioner kroner - en halv million mer enn for den fine trelitersdieselen - gjør at den ikke akkurat blir allemannseie her i landet.

Store effektmengder
Tyske B&B Automobiletechnik syntes dunder-Q7´en fortsatt var for tam. Det synes for så vidt Audi selv også. Neste høst kommer den med den lenge planlagte V12-dieselmotoren på seks liter, 500 hk og 1000 Nm.

Så langt går ikke den tyske tuneren. Men de trimmer 4,2-literen i to forskjellige steg; til 365 hk og 850 Nm, eller 395 hk og 900 Nm. Sistnevnte skal klare 0-100-sprinten på under sju sekunder, og toppfarten skal være 240 km/t.

Litt mindre terrengbil
De pynter i tillegg opp bilen med sine blankpolerte, egendesignede felger i 20-, 22- eller 23-tommers størrelse. Da kan du få opptil 315/25-dekk rundt om. Nye biter i understellet legger Q7 fem centimeter nærmere bakken, og med B&Bs stylingsett - som består av seksten biter - får den også et annet utseende enn standardbilen.

Denne saken ble første gang publisert 11/12 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også