PRøVEKJøRT: MAZDA 3

MEGET LOVENDE

Mazda 3 slår så vidt den nye Golf’en på vei til forhandlerne. Den nye mellomklassebilen fra Mazda gir et godt førsteinntrykk, både på øyet og kjørefølelsen.

Sist oppdatert

Mazda lanserer sin fjerde nye modell på ett år. Sammen med Mazda 6, Mazda 2 og den unike RX8 er Mazda nesten igjennom en fullstendig revitalisering. Også Mazda 3 synes å besitte de samme kvaliteter som de andre tre, og både hva angår størrelse og pris ligger veldig mye til rette for suksess.

 

Størrelsesmessig legger den seg i den øverste delen av dette segmentet. Den er hele 442 cm lang, og tilsvarende bred og høy. Faktisk er den nærmere Ford Mondeo og Opel Vectra enn disse merkenes biler i samme klasse. Årsaken er at den deler plattform med nye Focus C-Max og Volvo S40. Mazda inngår i Ford-familien, og felles komponenter hører til dagens orden for å få kostnadene ned.

 

Men også når det gjelder design kan Mazda 3 stå trygt i kampen om kundene. Tydelig inspirert av Alfa 147 er den mer elegant enn tidligere Mazda-forsøk i dette segmentet. Det gjelder både utvendig og innvendig design - og det er vellykket begge steder.

 

Ved lanseringen kommer Mazda 3 med to motoralternativer, begge bensinmotorer, på 1,6 liter og 105 hk og 2,0 liter og 150 hk. De gir bilen topphastigheter på 182 og 200 km/t. Om et halvt års tid kommer også en 1,4-liters bensinmotor, men allerede før inneværende år er omme, vil Mazda 3 dessuten komme med en 1,6-liters dieselmotor fra det berømmelige samarbeidsorganet til Ford og PSA Peugeot/Citroën. Denne blir tilgjengelig i to versjoner, en på 90 og en på 110 hk.

 

Med femtrinns manuell kasse flytter 1,6-literen fullt ut akseptabelt på seg, og koblet til 2,0-literen går det riktig godt unna. Den konvensjonelle firetrinns automatkassen gjør begge varianter en god del tregere.

Lys og luft

Kombicoupeen løfter seg over mengden takket være en meget tiltalende design med tilhørende interiør. Plassforholdene er gode, og følelsen av lys og luft er fabelaktig. Utsikten er fremragende. 1,6-literen går stille og er svært fleksibel, et inntrykk som forsterkes av de velvalgte utvekslingene i den manuelle femtrinnskassa. Den kan kjøres forholdsvis friskt uten at den virker andpusten. Bare ved høye hastigheter avslører Mazda 3 svakheter i aerodynamikken.

 

Toliteren har mer sportslig karakter, men den gir også fra seg litt mer støy. Til gjengjeld er kjørefølelsen også mer opp mot Alfa 147. Det har også en del med hjulene å gjøre. Mens 1,6-versjonen kommer med 15-tommere som standard og 16 som tilvalg, kommer 2-literen med 16-tommere som standard og 17 som ekstrautstyr. Kombinasjonen av MacPherson foran og multilink bak er åpenbart vellykket. Stabilitetskontrollsystemet (DSC) griper ikke inn for tidlig, men lar deg nyte bilens kjøreegenskaper.

 

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 12/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også