MINITEST: SUZUKI AN 650 BURGMAN:

LUKSUS PÅ TRILLEBÅRHJUL

417e236c37959.jpg
417e236c37959.jpg
Sist oppdatert

Suzuki AN 650 Burgman Executive er ikke som andre scootere. Den har riktignok små hjul og fotbrett, slik scootere gjerne har, men der stanser også likhetene. For det første er den stor. Bak det omfangsrike skallet banker det også en motor som ikke akkurat er hverdagskost i scooterbransjen. En tosylindret 650-kubikker på over 50 hester, må vite.

Oppå det hele er den utstyrt med en av verdens mest avanserte girkasser. Foruten automatisk modus, der man kan velge "normal" eller "power", kan man gire "manuelt" ved hjelp av trykknapper på venstre styrehendel. I fullautomatisk modus byr den på en presisjon vi ikke har opplevd med andre automatkasser. Det funker så bra at vi opplever trykknappgiringa mest som en gimmick.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

LUKSUSSCOOTER: Den er stor og komfortabel, velutstyrt og kjapp. Nei, vi snakker ikke om Honda Gold-Wing. Burgman Executive er nemlig scooteren med bekvemmeligheter som kan konkurrere med de dyreste luksustourerne.

For 4-5 år siden var 650 kubikk utenkelig på en scooter. Moderne chassisteknologi sørger imidlertid for at Burgman fikser så vel kubikk som hestekrefter. Under normal kjøring byr den på god stabilitet og det som med litt velvilje kan kalles sikre kjøreegenskaper.

Selv om kjøretøyfølelse og tilbakemelding ikke er helt på høyde med tradisjonelle motorsykler, kan man kjøre rimelig fort i svingene. Først når man begynner å presse hardt, tilkjennegir scooterchassiset sine stabilitetsmessige begrensninger.

Med krefter som matcher de fleste mellomklassesykler og vindbeskyttelse som bare overgås av de dyreste tourerne, er Burgman ekstremt komfortabel. Både fører og passasjer nyter komfort som vi vil definere som luksuriøs. Imidlertid skal det bemerkes at den blir mer nervøs i styringa når den blir belastet med passasjer.

Det er likevel ikke verre enn at vi noterer det på kontoen for tilvenning. Når vi først er inne på temaet, skal det også nevnes at vi, som konservative motorsyklister, følte oss ubekvemme med å måtte benytte venstre hendel for å oppnå maksimal bremseeffekt. Men slik er det nå engang med alle automatgirede scootere. Alt blir visstnok en vane...

Som motorsyklister kommer vi aldri til å kjøpe Burgman. Selv om den stiller med ytelser på høyt motorsykkelnivå, mangler den de dynamiske kvalitetene. Likevel har vi sansen. Vi har sansen for små hjul og fotbrett med krefter nok til å kjøre fisen av de fleste medtrafikanter. Vi har også sansen for den luksuriøse komforten. På det feltet stiller Burgman Executive med kvaliteter som få andre tohjulinger kan oppvise maken til.

 

Pris/effekt/vekt:
Fra kr 119 900/50 hk/238 kg

+ Utstyr/komfort/kraftoverføring

÷ Dyr til scooter å være

= Scooterverdenens svar på Gold-Wing

 

 

 

 

 

 

 

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 26/10 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også