TREDJE GENERASJON LEXUS GS:

LEXUS’ STORE I NY DRAKT

Lexus’ GS-serie skal nå fornyes. Alt er nytt, og med firehjulstrekk og bedre prestasjoner enn tidligere skal den ta opp kampen med andre luksuriøse, sportslige sedaner.

Sist oppdatert

Lexus' designavdeling vil gi de ulike modellene en mer "lidenskapelig" form fremover. Tredje generasjon GS kommer i 2006, og er den første bilen som preges av den nye designretningen. Resultatet har blitt en flott og linjelekker bil.

 

For å være konkurransedyktige i det kravstore luksus-sport-sedan-markedet, tar Lexus i bruk alt de har av teknologi, og den nye GS-serien skal være sikrere, mer komfortabel og mer kjøreglad enn forrige generasjon.

Firehjulstrekk

GS får som den første Lexus-sedanen firehjulstrekk, som kombineres med et avansert antispinn- og antiskrenssystem - Lexus VDM, Vehicle Dynamic Management. Lexus hevder med dette å ha funnet frem til en løsning som gir sikre kjøreegenskaper, samtidig som det gir en aktiv sjåfør muligheten til å utnytte bilens potensial uten at elektronikken griper inn.

 

Og firehjulstrekk og elektronikk kan komme godt med; under panseret ligger enten Lexus' 300 hestekrefter sterke og 4,3-liter store V8, eller en nyutviklet, treliters V6 med 245 hk. Begge motorene blir tilgjengelige med en ny automatkasse med seks korte trinn og mulighet for manuell, sekvensiell giring. I kombinasjon gir dette raskere akselerasjon og mykere girskift, samtidig som drivstofforbruket skal være redusert i forhold til forrige generasjon.

Luksus

Den nye GS-serien skal være mer sportslig enn tidligere. Understellet kan strammes opp - eller slakkes - av føreren etter behov og lyster, selv om det allerede i utgangspunktet visstnok skal være ganske så kapabelt. Men det er kanskje de innvendige forbedringene de fleste kjøperne vil sette størst pris på.

 

Bakseteplassen har blitt mer romslig, blant annet gjennom to tommer lengre akselavstand enn andre generasjon GS. Materialkvaliteten har økt, flottere treverk og skinn gir et godt inntrykk av en påkostet bil. Sammen med det nye understellet gjør dette også at komfortnivået høynes, og med mange mer eller mindre nyttige "leketøy" på standard- og tilvalgslisten og en lang rekke sikkerhetselementer vil Lexus bli konge på sportslig-luksus-sedan-haugen.

 

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 12/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også