ORCA:

LETTVEKTSRÅSKINN

Sveitsiske Orca viser nå sitt nyeste prosjekt; en supersportsbil med 850 hk fordelt på 850 hk.

Sist oppdatert

For nærmere tjue år siden fant sveitsiske René Beck ut at han ville realisere drømmen sin; å bygge en egen supersportsbil. Firmanavnet ble Orca, og for to år siden viste de det første resultatet på Genève-utstillingen.

Men Beck og resten av Orca-teamet har ikke lagt seg til å sove, i løpet av de to årene som har gått har de bygget et par nye varianter basert på den samme bilen.

Karosseri = 35 kg

Orca C 113 har hyggelige 650 hk og 810 Nm levert fra en 4,2-liters Audi-V8 med to turboer. Når dette kobles til en sekvensiell sjutrinnskasse, plasseres i et karbonfiberchassis på om lag 200 kg, og det hele kles med et karbonkarosseri på 35 kg, gir det greie prestasjoner.

Totalvekten er lave 850 kg, og den 96 centimeter høye og to meter brede toseteren når 100 km/t på om lag tre sekunder, og 200 km/t oppnås på 8,5 sekunder. Toppfarten skal være 360 km/t.

Stort nok

For å tøyle galskapen er 380 millimeter store, godt ventilerte bremseskiver - selvsagt i karbon - på plass, og disse klemmes av åttestemplede kalippere. Og hjulene måler atten tommer, kledd med 245/35-dekk foran og 285/30-dekk bak.

Innvendig kan du hygge deg med svært store mengder karbonfiber, og du kan velge om du vil pynte opp med aluminium eller lær om du ønsker et litt annet preg.

Også åpen

Nå har Orca også en åpen variant klar, med navnet R 113. Vekten skal være den samme, drivverket er det samme, og prestasjonene likeså.

Orca C 113 og R 113 skal totalt bygges i 99 eksemplarer, og prisen er 300 000 euro - eller snaue 2,5 millioner kroner. Uten avgifter. Roadsteren er noe dyrere.

En kilo per hk

Så, 650 hk fordelt på 850 kg er ikke bra nok, sier du? Da kan vi trøste med at Orca også har bygget en mer rendyrket racingvariant av bilen. Orca SC 7 - som betyr Street Competition og "7" for antall biler som skal bygges - har fått enda litt mer kraft.

Med hjelp fra Audis "hustrimmer" MTM har de lokket ut 850 hestekrefter fra V8´en, og denne er plassert i den samme bilen.

Over 400 km/t

Med andre ord: Det er en hestekraft per kilo. Eller hver hestekraft har en kilo bil å dra på, om du vil si det på den måten. Altså bedre enn mange R-sykler.

Orca SC7 skal klare å oppnå 300 km/t på nakkebrekkende 12 sekunder. Og toppfarten skal være over 400 km/t. Vi vil anta at denne bilen vil være relativt kostbar, også uten våre særnorske avgifter.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 10/03 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også