Leon på tunge steroider
Om du tar en Seat Leon Cupra, gir den full pakke med styling, nytt understell og digre hjul, og trimmer toliteren til 285 hk, begynner det å bli ordentlig gromt.
Entusiastene har kritisert Seat for at de har laget FR-toppmodellen av Leon altfor lik de andre og mindre motoriserte Leon-variantene. Selv om den går veldig bra, og er heftig å kjøre, synes det i liten grad utvendig.
Mer: Sprek jente - sprek bil
Mer: Seat SUV´er seg
JE Design har tatt følgene av dette, og utstyrer Leon FR med et mildt sagt markant stylingsett. Standardbilens støtfanger foran får en ny nedre del og en ny innsats i midten, og en ny grill med større åpninger og ingen logo er også på plass.
Lavere og mye sprekere
Nye sideskjørt, nye nedre deler på støtfangeren bak og en hekkvinge er også på plass for å gi det rette, sinte uttrykket. Et nytt eksosanlegg med fire runde utblås bidrar også til et tøft utseende. Legg til et senkesett som legger bilen 30 millimeter nærmere bakken - eventuelt et justerbart sportsunderstellssett der du kan senke den mellom 35 og 65 millimeter - og et sett 19-tommere, så blir pakken komplett.
I hvertfall i forhold til utseende og kjøreegenskaper. JE Design har tatt Leon´en enda et skritt videre, og trimmet den turbomatede toliteren. I standardform gir denne fine 240 hk og 300 Nm, men etter litt elektronisk flikking yter den 285 hk og 385 Nm. Nok til å sende bilen til hundre på 5,4 sekunder, og hele veien til 261 km/t. Standardbilen klarer til sammenlikning 6,4 sekunder og 247 km/t.
En enda råere kommer
JE Design kan for øvrig berette om at de er i ferd med å klargjøre en enda heftigere Leon. Den får et widebody-stylingsett og over 300 hk, og skal presenteres 24. august.
Denne saken ble første gang publisert 11/06 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.