Ny Fazer 600
KONGE I MELLOMKLASSEN
Siden lanseringen, på slutten av 90-tallet, har Yamaha Fazer vært en av markedets mest populære 600-kubikkere. Nå kommer en helt ny utgave, basert på råskinnet R6. Med FZ6 har Yamaha noe stort på gang i mellomklassen.
STORT PÅ GANG: Yamaha har alvorlige hensikter i mellom- klassen. Med hyperavansert teknikk og R6-motor, lanserer de en helt ny Fazer. |
At Fazerkonseptet har gått mer eller mindre uforandret i seks år, er også uvanlig i MC-sammenheng. I et marked preget av en voldsom teknisk utvikling, er nemlig seks år svært lenge. Men fremdeles henger Fazer med i konkurransen. Den er en av Yamahas bestselgere og i Norge troner den øverst på salgsstatistikken.
Palassrevolusjon
Nå er det imidlertid duket for en aldri så liten palassrevolusjon. Med motormessig utgangspunkt fra R6, har Yamaha utviklet en helt ny Fazer. Både teknisk og estetisk representerer den noe helt nytt i klassen.
VAKKER BAK: I tråd med trenden, har Fazer fått eksospotter i hekken. Selv om det etter hvert er kommet mange sykler med høyt plassert eksosanlegg, synes vi at dette er en av MC- markedets vakreste "rumper"... |
En nyutviklet alu-ramme sørger for kjøreegenskaper og presisjon som matcher det beste i R-klassen. Selv om ramma er kortere og mer kompakt enn på nåværende Fazerutgave, har imidlertid Yamaha valgt å forlenge svingarmen, slik at akselavstanden blir relativt stor. Det skal bidra til bedre stabilitet under krevende kjøreforhold.
TRENDY INSTRUMENTERING: Kompakt instrumentkonsoll med speedometer integrert i turtelleren, ble lansert av Kawasaki i fjor. Nå følger også Yamaha opp med tilsvarende løsning. Aner vi en ny trend når det gjelder instrument- utforming? |
Tross innovativ teknikk, er det utseendet som gjør at Fazer bokstavelig talt skiller seg ut. Den synlige alu-ramma gir den et svært sportslig preg. Kombinert med R1-inspirert toppkåpe og to eksospotter "klint" oppunder hekken, gir det et særdeles aggressivt utseende. Vi vil nesten gå så langt som til å karakterisere den som en streetfighter.
I mellomklassen er likevel prisen viktigst. All den stund FZ6 bare så vidt er lansert, har ikke importøren rukket å gjøre seg ferdig med kalkulatoren. Imidlertid antydes det at den vil havne på riktig side av 110 000,-. I så fall bør Yamaha belage seg på en kommersiell suksess.
Fazer vil være leveringsklar i midten av oktober.
Tekniske data: Motor: Firesylindret, vannavkjølt rekkemotor Slagvolum: 600 ccm Effekt: 98 hk/12.000 omdr. Dreiemoment: 63,1 Nm/10 000 omdr. Kraftoverføring: 6 gir/kjede Dekk foran/bak: 120:70ZR17/180:55ZR17 Tørrvekt: 187 kg Setehøyde: 795 mm Tankvolum: 19 liter
|
Denne saken ble første gang publisert 22/08 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.