MINITEST: TOYOTA RAV4 2,0 AUTOMAT

KJENT STØRRELSE

Never change a winning team, synes å ha vært Toyotas oppskrift for faceliften av suksessmodellen RAV4.

Sist oppdatert

I Norge ligger RAV4 på 6. plass over de mest solgte personbilene (pr. oktober 2003) og er med klar margin den mest populære av små-SUV'ene på markedet.

Selv om det er små utvendige endringer, er det teknikk og interiør som har endret seg mest. Nye farger og design på dashbord, samt nye setetrekk kler bilen godt, men det aller viktigste er at stabilitetskontroll (VSC) og antispinn (TRC) nå er standard på RAV4.

Dette er noe Vi Menn har ropt høyt og lenge om, og det er gledelig at Toyota tar sikkerhetsgevinsten i disse systemene på alvor. Særlig viktig er det på biler av denne typen. 4WD'en skjuler ofte hvor glatt det er, samtidig som den relativt korte akselavstanden og 4WD-systemet kan gjøre en eventuell sladd krevende å hente inn.

I praksis virker dette også bra. VSC og TRC griper inn på et tidlig tidspunkt og sørger for at du ikke får ubehagelige opplevelser på glatt føre. Dette tar bort litt av den lekenheten som har vært karakteristisk for RAV4, men den bytter vi gladelig ut mot ekstra aktiv sikkerhet. Den passive sikkerheten er også forbedret, med sidekollisjonsputer i tillegg til hodekollisjonsputer.

Støynivået har også vært en av de mindre hyggelige sider ved RAV4. Spesielt dekkstøyen har til tider vært påtrengende. Skodd med myke, piggfri vinterdekk er det ikke entydig hvor vellykket denne operasjonen har vært, først med sommerdekkene på vil man kunne trekke en endelig konklusjon. Foreløpig virker det imidlertid som om dekkstøyen er redusert.

Motoralternativene er de samme som tidligere; 2,0 l/150 hk bensin og 2,0 l/110 hk turbodiesel. Vår testbil var utstyrt med førstnevnte, koblet sammen med firetrinns automatgir. Motoren går pent opp mot 4000 o/m, men støyer relativt mye derfra og opp til 6000 o/m. Automatgiret fungerer greit, bortsett fra en tendens til vel kenguruaktige starter.

4. giret er et rent overgir, og noe av snerten blir borte gjennom relativt lange sprang i girkassa. For den aktive sjåføren som vil ha maksimalt ut av motoren er manuell kasse riktig; til mye by- og småkjøring ville vi satset på automat.

Det uavhengige hjulopphenget er stramt satt opp og går noe på bekostning av fjæringskomforten, spesielt på mindre ujevnheter i moderat hastighet. I landeveisfart fungerer den bedre. Setene og sittestillingen fungerer akseptabelt, men er fortsatt ikke like god som i en rendyrket personbil. Blant små-SUV'ene hører den imidlertid til blant de beste.

En av de få tingene Toyota ikke har fått gjort noe med, er plassforholdene. I denne bilklassen hører RAV4 fortsatt med til de mindre utgavene, både med tanke på baksete- og bagasjeplass. Det holder akkurat for en firepersoners familie, men ikke mer.

For øvrig har Toyota lykkes godt med sin facelift av RAV4: En god bil er blitt enda bedre.

[email protected]

TOYOTA RAV4 2.0 automat

Motor: R4, 1998 cm3

Ytelse: 150 hk - 6000 o/min

Dreiemoment: 192 Nm - 4200 o/min

Dekkdimensjon: 215/70 R16

Egenvekt: 1310 kg

Bagasjerom: 410-520 liter

Forbruk EU-mix: 0,93 l/mil

0-100 km/t, fabrikk: 10,6 sek

Toppfart, fabrikk: 185 km/t

Pris: Fra 342 000

Denne saken ble første gang publisert 01/03 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også