PRØVEKJØRT: MAZDA 6 MPS

Kjapp og snill

En Mazda 6 med 260 hk og firehjulstrekk høres lovende ut. Og den står til forventningene.

Sist oppdatert

Mazda 6 er en rommelig og velkjørende bil. Og i den ansiktsløftede versjonen som står i butikken i dag, er våre ankepunkter fra tidligere (les: støyproblematikk) blitt fikset. Bilen kjennes også som om den tåler mer effekt, og dette har Mazda tatt til følge. Nå er nemlig toppmodellen MPS her, med en 260-hesters turbofirer og firehjulstrekk.

 

For å slå det fast med det samme: Mazda 6 MPS er ingen EVO/WRX STi-konkurrent. Hardcore-fantastene som ønsker en konstant opplevelse av horn i panna, breie sladder og brusende blod, kan holde seg til de nevnte rallyjernene.

 

Men MPS'en tar igjen på komfort og hverdagsegenskaper. Den turbomatede fireren har en imponerende jevn kraftutvikling, og firehjulstrekksystemet (i den grad vi fikk testet det ut på enkelte glattere områder av ellers så herlig, sørspansk asfalt) ser ut til å fordele kreftene effektivt og rydde opp når det røyner på. Balansen virker upåklagelig. Og selv om understellet er i den fastere delen av skalaen, er den mye snillere over humper og kanter enn rallyklonene.

 

Mazda 6 MPS er kort sagt et veldig hyggelig selskap til vanlig og mer aktiv kjøring - du har alltid mer enn tilstrekkelig kraft tilgjengelig, og bilen oppfører seg både snilt og ryddig selv når den presses opp mot grensene. Det er fortsatt et stykke opp til veritable kjøremaskiner som en tilsvarende sprek BMW, men så hører MPS´en også til i en annen prisklasse.

 

Når du har betalt drøye 600 000 kroner for en Mazda 6, er det greit at den skiller seg litt ut på parkeringsplassen. Den nye snuta, det høye panseret og detaljene i hekken roper kanskje ikke "fartsmonster", men totalen gjør at du ikke tar feil av denne og naboens 1,8-liter. 18-tommere og doble eksosutblås gjør også sitt til et friskere utseende. Innvendig har den en bortimot komplett utstyrspakke (navigasjon er det eneste som mangler), og MPS-setene gir god støtte, selv om jeg fortsatt sitter for høyt.

 

Norske avgifter gjør at Mazda 6 MPS blir forbeholdt noen få. Og blant disse få, vil nok mange velge noe barskere eller noe "penere" til samme pris. Men de som blir igjen, får seg en fin bil.

 

Nå skal Mazda for øvrig snart vise 3'ern i sportslig MPS-tapning. Spennende!

[email protected]

 

 

 

Tekniske data

Mazda 6 MPS

Motor:

R4, 2261 ccm

Effekt:

260 hk v/5500 /min

Dreiemoment:

380 Nm v/3000 o/min

Egenvekt:

1590 kg

Bagasjerom:

455 l

Forbruk, EU-mix:

1,02 l/mil

0-100 km/t:

6,6 sek

Toppfart:

240 km/t

Pris:

608 000 kr

 

Denne saken ble første gang publisert 26/02 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også