Kjapp og eksklusiv

Mercedes-Benz-tuneren Lorinser tok for litt siden med en heftig oppgradert SL til Nardo-banen for litt høyhastighetskjøring. Den klarte 325 km/t.

Selv om Nardo3 er svært sprek, og selv om Lorinser kaller den en racerbil for gata, er den fortsatt luksuriøs og skal by på masser av komfort. Og den skal være like grei å ha med å gjøre til daglig som en hvilken som helst annen SL.
Selv om Nardo3 er svært sprek, og selv om Lorinser kaller den en racerbil for gata, er den fortsatt luksuriøs og skal by på masser av komfort. Og den skal være like grei å ha med å gjøre til daglig som en hvilken som helst annen SL.
Sist oppdatert
Med 660 hk og 1013 Nm klarer Nardo3 325 km/t. Legg merke til de mange luftehullene i bilen ¿ kald luft skal inn, og varm luft skal ut.
Med 660 hk og 1013 Nm klarer Nardo3 325 km/t. Legg merke til de mange luftehullene i bilen ¿ kald luft skal inn, og varm luft skal ut.

Tyske Lorinser har lang tradisjon som Mercedes-Benz-tuner. For litt siden tok et knippe tunere med seg noen av sine kreasjoner til den italienske Nardo-banen, og Lorinser tok med en tungt modifisert SL. Nardo er en 12,4 km lang ovalbane, med skikkelige doseringer og velegnet for ordentlige høyhastighetstester.

660 hk, 1013 Nm
Bilen, som har fått navnet Lorinser Nardo3, skal kun lages i femti eksemplarer. Og den er ikke hva som helst: den er basert på den allerede i utgangspunktet heftige SL 65 AMG med en 612-hesters V12 under panseret.

Lorinser hadde naturligvis fikset litt på motoren; Nardo3 yter 660 hk og voldsomme 1013 Nm.

Racerbil for lange veietapper
- Dette er en racerbil for veien, og målet vårt var at føreren skulle få lov til å ha så mye moro som mulig, samtidig som han skal nyte atmosfæren i bilen, sier Marcus Lorinser, sjef for tuningselskapet, i en pressemelding.

- Men samtidig som den har ekstreme fartsressurser, skal Nardo3 være like hverdagsvennlig som en vanlig SL, fortsetter han.

Voldsom og komfortabel
SL´en har ikke bare fått oppgradert motor; karosseriet er også modifisert. Aggressive støtfangere, brede skjermer, store luftinntak og -utslipp, dype sideskjørt, samt digre eksosendestusser integrert i støtfangeren bak er noen av endringene Lorinser har gjort. Digre bremser og voldsomme hjul, pluss et fastere og lavere understell hører også med.

Innvendig byr den på all den komforten man kan ønske seg. Dype, støttende og komfortable seter, alcantaratrekk over de fleste flatene, og massevis av utstyr bidrar til at Nardo3 er et sted man kan være over lengre tid. Men den er altså samtidig kapabel til 325 km/t.

Denne saken ble første gang publisert 11/02 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også